Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Realistisk syn på onödiga skallkrav

Är ett skallkrav vid överprövningar oproportionerligt? Advokat Lina Håkansson och jur. kand. Lisa Hjalmarsson från Advokatfirman Cederquist undersöker frågan.

| 2014-08-15

En inte helt ovanlig fråga vid överprövningar är om ett skallkrav är oproportionerligt. Som bekant innebär proportionalitetsprincipen att upphandlande myndighet inte får ställa större krav på leverantören eller leveransen än vad som behövs och vad som får anses vara ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen.

När ett krav anses oproportionerligt är det ett fel som är hänförligt till utformningen av förfrågningsunderlaget vilket typiskt sett ska medföra att upphandlingen görs om. Kammarrätten i Stockholm synes dock i två mål (mål nr 1547-14 och 2391-12) ha intagit en annan inställning.

I båda målen var det fråga om påstådda brister i den vinnande leverantörens anbud. Kammarrätten konstaterade att anbudet avvek från de krav som uppställts i förfrågningsunderlaget, men att kravet inte fyllt någon funktion, och lät den upphandlande myndighetens tilldelningsbeslut bestå.

Kammarrätten ansåg i båda fallen att respektive avvikelse från skallkravet varit "irrelevant och oväsentlig" och att avvikelsen inte stod i rimlig proportion till följden av att förkasta anbudet. Vidare konstaterades att det inte var troligt att någon skada hade, eller kunde ha, uppkommit. I ett av målen angav kammarrätten att "Det är inte sannolikt att någon leverantör har avhållit sig från att lämna anbud på grund av att skall-kravet är oproportionerligt vid de i målet aktuella förhållandena" (mål nr 2391-12).

Utgångspunkten inom upphandlingsrätten är att om ett krav strider mot de grundläggande principerna ska upphandlingen göras om. Att förordna om att upphandlingen ska göras om är dock en mycket ingripande åtgärd med långtgående konsekvenser, särskilt för den upphandlande myndigheten.

Syftet med att tvingas göra om upphandlingen kan därför ifrågasättas när det rör sig om krav som egentligen inte fyller någon funktion och det dessutom är osannolikt att konkurrensen påverkats. I mål nr 1547-14 bestod skallkravsbristen exempelvis i att fel avsändare intygat att leverantören uppfyllde aktuellt krav, men uppfyllandet av miljökravet i sig var ostridigt. Genom att i sådana fall låta udda vara jämnt uppnås en mer pragmatisk och ändamålsenlig lösning.

Att förhålla sig strikt till frågan, dvs. att förordna att upphandlingen ska göras om (eller att anbudet ska förkastas), hade i vår mening, precis som kammarrätten funnit, varit oproportionerligt och alltför formalistiskt.

Det är positivt att domstolarna vågar göra mer pragmatiska och nyanserade bedömningar utefter omständigheterna. Med det sagt bör ändå en viss försiktighet iakttas när man ställs inför den uppkomna situationen.

Just i de här fallen instämmer vi i domstolens slutsats att ingen leverantör sannolikt lidit skada av tilldelningsbeslutet, men detta är en svår bedömning att göra. Några generella riktlinjer kan svårligen ges utan varje fall måste bedömas för sig.

Allra bäst vore naturligtvis att upphandlande myndigheterna noga tänker genom utformandet av skallkrav i förfrågningsunderlaget och inte ställer krav som inte fyller någon funktion. På så sätt kan den här typen av gränsdragningsproblematik undvikas.

Läs mer: Juridik Lina HåkanssonLisa Hjalmarsson

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Sidbyte skakar om i Säter

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026