Regeringen gav i höstas Statens servicecenter och Riksarkivet i uppdrag att undersöka förutsättningarna för en förvaltningsgemensam e-arkivtjänst. De båda myndigheterna rekommenderar nu att projektet ska fortsätta med kravställning och upphandling – under förutsättning att regeringen bidrar med finansiering.
Thomas Pålsson, generaldirektör för Statens servicecenter, säger att man tillsammans med Riksarkivet ser de stora möjligheter som e-arkivtjänsten kan tillföra:
– Det här är nästa stora steg i utvecklingen av en effektiv e-förvaltning i Sverige.
Sju pilotmyndigheter har redan utsetts av regeringen att delta i projektet: Bolagsverket, Energimyndigheten, Fortifikationsverket, Post- och telestyrelsen, Statens fastighetsverk samt länsstyrelserna i Stockholms och Västernorrlands län. Pilotmyndigheterna har skrivit på en avsiktsförklaring om att ansluta sig till tjänsten.
En etablerad e-arkivtjänst innebär en minskad investeringskostnad och på sikt en stor besparing för staten som helhet. Besparingarna bedöms bli större ju fler myndigheter som ansluts.
– Staten kan spara flera tiotals miljoner kronor genom att skapa en gemensam tjänst, istället för att varje myndighet skaffar ett eget e-arkiv, säger Cia Jarehov, projektledare vid Statens servicecenter.
Det finns leverantörer på marknaden som uppfyller den preliminära kravbilden på det kommande statliga e-arkivet. Målet är att de pilotmyndigheterna ansluter sig till e-arkivtjänsten under åren 2016–2017. Från och med år 2018 öppnas systemet för fler myndigheter.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer