Det handlar om vårdtjänster inom dels anestesi- och intensivvård (pdf), dels om gynekologivård som Konkurrensverket anser att Region Skåne upphandlat utan att följa reglerna. Enligt verket var värdet av kontrakten så stora att upphandlingarna skulle ha annonserats så att fler leverantörer fått möjlighet att lägga anbud. Därmed är det, enligt Konkurrensverket, frågan om otillåtna direktupphandlingar.
När det gäller både fallen anser Region Skåne, i Konkurrensverkets utredning, att det funnits synnerliga skäl att ingå vårdavtalet utan föregående annonsering. Regionen har angett att de aktuella vårdgivarna var de vårdgivare som kunde erbjuda rätt vårdnivå för uppdraget och att avtalet ingicks för att tillförsäkra vården till patienter.
Verket ifrågasätter inte att regionen har ett ansvar att tillhanda- hålla vård av aktuellt slag, men anser att detta inte kan innebära att regionen har rätt att bortse från de lagstadgade skyldigheter som följer av exempelvis upphandlingslagstiftningen. Konkurrensverket anser att, eftersom hälso- och sjukvårdstjänster omfattas av lagens tillämpningsområde, gäller som huvudregel att behovet av sådana tjänster ska konkurrensutsättas genom annonsering.
– Om upphandlingarna hade annonserats hade fler kunnat lägga konkurrerande anbud. Nu vet vi inte om det blev det för patienterna bästa avtalet som slöts, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.
Konkurrensverket vänder sig nu till Förvaltningsrätten i Malmö med kravet att Region Skåne döms att betala sammanlagt 1 350 000 kronor i böter/upphandlingskadeavgift. Eftersom det är ett upprepat beteende är det krävda beloppet högre än vad det skulle varit i normalfallet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer