Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Restriktivitet vid komplettering av anbud – även i nya LOU

Juridisk krönikaDomstolarna har hittills varit mycket restriktiva när det gäller möjligheten att komplettera eller förtydliga ett anbud efter anbudstidens utgång. I upphandlingsdebatten har framförts att nya LOU och LUF kommer att medföra att denna restriktivitet lättas upp. Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, anser att denna uppfattning är felaktig.

| 2017-03-23

Utrymmet för att komplettera/förtydliga ett anbud efter att anbudstiden löpt ut har enligt 9 kap. 8 § i gamla LOU respektive gamla LUF varit mycket begränsat. Nya sakuppgifter av betydelse för anbudets innehåll har mycket sällan ansetts kunna tillföras ett anbud genom en komplettering/förtydligande.

Om ett obligatoriskt krav inte uppfyllts när anbudstiden löpt ut, har en komplettering som avhjälpt denna brist i anbudet i princip undantagslöst ansetts vara otillåten.

Den begränsade möjligheten till komplettering/förtydligande enligt gamla LOU/LUF har varit föremål för omfattande kritik från både leverantörer och upphandlande myndigheter.

En viktig fråga är om den restriktivitet som präglat domstolspraxis i detta avseende kommer att förändras i och med att nya LOU/LUF antagits (dessa frågor regleras i 4 kap. 9 § nya LOU resp. 4 kap. 8 § i nya LUF).

Nya LOU/LUF innehåller några förändringar jämfört med den gamla lagstiftningen, som visserligen ger större möjligheter att tillämpa de nya bestämmelserna i vissa konkreta avseenden. Ett exempel är att enligt nya LOU/LUF kan initiativet till en komplettering/förtydligande komma även från anbudsgivaren, något som tidigare generellt sett endast ansetts vara fallet vid rättelser av uppenbara felskrivningar eller felräkningar.

I detta avseende kan också nämnas att en rättelse av en felskrivning eller felräkning enligt nya LOU/LUF får ske utan att felskrivningen/felräkningen är uppenbar, vilket krävdes enligt den gamla lagstiftningen.

Eftersom de förändringar som nämnts ovan går i en mer tillåtande riktning, kan man få intrycket av att nya LOU/LUF även från ett mer övergripande perspektiv ger större möjligheter att komplettera/förtydliga ett anbud än vad som gällt enligt gamla LOU/LUF.

I remissvar inför propositionen till nya LOU anfördes t.ex. att den nya bestämmelsen innebär en stor förändring i förhållande till den restriktiva domstolspraxis som växt fram.

Vi anser inte att det finns något i utformningen av nya LOU/LUF som skulle peka på en generellt upplättande inställning till möjligheten att komplettera/förtydliga ett anbud jämfört med vad som gällt tidigare. Det anges uttryckligen att en komplettering/förtydligande ska vara förenlig med principerna om likabehandling och öppenhet, vilket är likvärdigt med vad som anges i den gamla lagstiftningen.

När man sedan granskar propositionen till nya LOU/LUF blir det enligt vår uppfattning mycket tydligt att det inte finns någon intention att förändra den hittills gällande restriktiviten. För det första anges uttryckligen att ”Förutsättningarna för förtydligande och komplettering motsvarar vad som gäller enligt 9 kap. 8 § […]” och att ”Bestämmelsen bör tillämpas restriktivt […]”.

En ytterligare intressant aspekt i propositionen är att det i specialmotiveringen till bestämmelserna i nya LOU/LUF görs en relativt omfattande redogörelse för tidigare kammarrättspraxis när det gäller kompletteringar/förtydliganden av anbud. Detta pekar enligt vår uppfattning på att regeringens uppfattning är att tidigare kammarrättspraxis kommer att ha relevans även för tillämpningen av nya LOU/LUF.

Givetvis kan både myndigheter och leverantörer ha kritiska synpunkter på den restriktiva domstolspraxis som omgärdar möjligheten till kompletteringar/förtydliganden av anbud. Dessa synpunkter får dock inte medföra att man tillämpar bestämmelserna på ett sätt som strider mot lagstiftningen och domstolspraxis.

Med tanke på utformningen av bestämmelserna i nya LOU/LUF och vad som anges i propositionen, är det vår rekommendation till upphandlande myndigheter att alltjämt vara försiktiga med att tillåta kompletteringar/förtydliganden av anbud.

Följaktligen är det vår rekommendation till leverantörer att även fortsättningsvis vara mycket noga med att se till att anbuden är kompletta, och inte förlita sig på en utökad möjlighet till komplettering eller förtydligande i efterhand.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Får specialuppdrag av EU
  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror

Lediga jobb

specialfastigheter

Inköpare Entreprenad

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

specialfastigheterInköpare Entreprenad
Får specialuppdrag av EU
Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026