Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Så hanterar du dramatisk förändring

KarriärMobila system, molnet, sociala medier och analyser är bara några förändringsfaktorer som påverkar cio:er, systemutvecklare, it-arkitekter och andra roller i företagen. Men det finns flera sätt att bli bättre på att hantera förändringen.

| 2015-03-17

Är det svårt att hänga med när det sker för mycket? Här är sju tips för att hänga med i förändringarna.

Förmågan att förändra sig snabbt och effektivt blir allt mer avgörande för konkurrenskraft, när gamla client-serversystem byts mot verktyg som bygger på sociala medier, mobila system, beslutsstöd och molnet. Men en undersökning från PwC visar att endast 54 procent av cheferna och beslutsfattarna har utbildning och kompetens för att hantera förändring. Här är sju sätt att bli bättre på det:

1. Uppgradera förändringsstrategin
Tiden är förbi när cheferna drog upp riktlinjerna i styrelserummen och sedan implementerade dem i organisationen. Och sedan skyllde på personalen när förändringen misslyckades.  
– Många företag går från toppstyrd förändring med vattenfallsprojekt, till ett fokus på personalen och på ständig förändring, säger Gartners analytiker Elise Olding, till IDG News.

2. Kommunicera med medarbetarna
Förändringsmotstånd från anställda är ofta en myt. Anställda är mindre rädda för förändring än för osäkerhet. Välinformerad personal blir mer engagerad. Här finns mängder av verktyg, från intranät till e-post, personliga möten och videokonferenser.

3. Lyssna på medarbetarna
Cheferna i PwC:s undersökning tenderade att utesluta personalen i förändringsplaneringen. Personalen måste vara delaktig, något som möjliggörs genom plattformar för samarbete, men också verktyg för scenariehantering och spelifiering samt flexiblare personalvårdssystem.

4. Glöm inte individerna
Förändring påverkar personelen både positivt och negativt. Chefer betraktar förändringen ofta som ett företagsproblem medan personalen ser den mer personligt.

5. Ge tillräckliga resurser
Brist på resurser gör personalen blir mindre involverad och gör att projekten genomförs för snabbt och med bristfälligt ledarskap. Här finns ofta ett medvetande från högre chefer om den stora kostnaden för misslyckade it-projekt, vilket ökar beredskapen att lägga resurser tidigt i förändringsprojekten.

6. Förändring är både är en konst och en vetenskap
Ingen modell passar alla. Energi, optimism och entusiasm är ofta viktiga ingredienser. Men djupgående förändring kräver även kunskaper om processer, verktyg och strukturer.
– Vissa chefer tror att förändringsarbete är mjukt och svårgripbart och bara innefattar känslomässiga aspekter. Men det handlar lika mycket om struktur, processer och metoder, säger Christina D’Onofrio, som är seniorkonsult på Capgemini.

7. Lär av misstagen
Allt för vanligt är att skylla misslyckanden på projektägare eller medarbetare. Undvik detta. Arbeta för att öka inlärningsförmågan genom att förstå vad som gick fel och varför. Vissa saker fungerar, andra inte. Enligt Elise Olding på Gartner måste man identifiera vad som inte fungerade. Även här handlar det om att lyssna.

– Förändringshantering är en process som ständigt upprepas. Därför måste man hela tiden ta pulsen på människor, förstå vad de behöver och vara beredd att ändra planerna, säger Christina D’Onofrio.

Läs mer: Karriärnyheter CapgeminiChange ManagementFörändringGartnerKarriärMolnetProjekt

Martin Wallström

martin.wallstrom@idg.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026