När Rikstrafiken ska upphandla färjetrafik till Gotland nästa gång, kommer trafikavtalet att delas upp i två separata anbudsprocesser; en för tjänsten att tillhandahålla fartyg och en för driften. Det har Rikstrafikens styrelse nu beslutat.
– Vi har sett att det inte finns tillräckligt bra konkurrens om att få bedriva Gotlandstrafiken. Och det ligger i vårt uppdrag att arbeta för att det finns konkurrens i anbudsprocessen, säger Sara Lindqvist, utredare på Rikstrafiken.
Syftet med uppdelningen är att möjliggöra för fler aktörer att lämna anbud på trafiken. Vissa aktörer kan vara intresserade av enbart den ena eller den andra delen av Gotlandstrafiken, medan några aktörer vill lägga anbud på båda delarna.
– På det här sättet utestänger vi så få som möjligt. Först går vi ut med en upphandling av tjänsten att tillhandahålla fartyg. Och först ett par år senare upphandlar vi driften. Det gör att de företag som är intresserade av driften, då kan se vilka fartyg som kommer att vara aktuella för trafik, säger Sara Lindqvist.
Enligt Rikstrafikens egen utredning beror den dåliga konkurrensen delvis på att den nuvarande operatören har ett stort försprång. De har bedrivit trafiken under en lång tid och kan marknaden.
– Denna kunskap om marknaden är givetvis i sig något positivt, samtidigt som den kan hämma konkurrensen i anbudsprocessen, säger hon.
Förfrågningsunderlaget har också upplevts som krångligt, vilket är en sak som Rikstrafiken nu kommer att åtgärda.
– Dessutom är fartygen i sig en barriär. Vem som helst investerar inte de pengarna det är frågan om, innan man går in i en upphandling som man inte vet om man vinner, säger Sara Lindqvist.
För att få potentiella anbudsgivare intresserade, kommer Rikstrafiken därför under de kommande åren att marknadsföra det nya upplägget. Nästa avtalsperiod för Gotlandstrafiken påbörjas den 1 februari 2015.
Rikstrafiken har till uppdrag att ingå och ansvara för statens avtal för linjesjöfart till Gotland.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer