Helsingborgs hamn har under mer än tio års tid gjort betydande direktinköp från företaget Inport Intelligent Port Systems. Samtidigt har majoritetsägda Inport kritiserats för att bland annat bryta mot kommunallagens krav på lokal anknytning.
Enligt tankesmedjan Den Nya Välfärden stod exempelvis kunder utanför närområdet för tre fjärdedelar av bolaget omsättning under år 2012. Logistiklösningar levererades till såväl utländska kunder som hamnar i Karlskrona och Vallhamn i konkurrens med företag som Hogia och Seamless.
– Kommunen förtjänar kritik för sitt ägande av Inport och vi får hoppas att ett slutligt beslut snart tas om att sälja av bolaget, säger Viktor Robertson, jurist vid Den Nya Välfärden.
Viktor Robertson har blivit bönhörd. Samtliga Helsingborgs hamns aktier i Inport har nyligen sålts till ett konsortium som består av Almi Invest och de båda privata investerarna Anders Edström och Tord Svanqvist.
– Vår avsikt är att fortsätta vårt goda samarbete med Inport, säger Ulrika Stålnacke, styrelseordförande för Helsingborgs hamn, som säger att det varit viktigt att hitta en stabil, investeringsvillig och långsiktig ägare eftersom Inports system är viktiga för hamnens verksamhet.
Ägarförändringen innebär också att kommunens slipper Konkurrensverkets närgångna frågor. Verket meddelar att man i och med försäljningen avslutar utredningen om eventuella brott mot bestämmelserna om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet.
Konkurrensverket betonar att beslutet (pdf) att inte utreda saken vidare inte innebär att ställning tagits till om Inports tidigare verksamhet stred mot lagen. Även om detta beslut i sig inte kan överklagas är det möjligt för berörda konkurrenter att väcka talan i domstol.
Säljer och slipper Konkurrensverket
Helsingborgs stad slipper Konkurrensverkets granskning av Inport. Hamnens majoritetsägda företag, som bland annat kritiserats för konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet, har sålts till privata aktörer.
| 2014-09-09
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer