Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Ser flera risker med krav på kollektivavtal

Företagarnas upphandlingsexpert, Ulrica Dyrke, kommenterar nu regeringens förslag om kollektivavtalsliknande krav. Hon anser att det säger sig självt att ett företag inte kan ändra villkoren för sina anställda beroende på vilket upphandlat kontrakt som ska utföras.

| 2016-03-10

Företagarna kommenterar nu regeringens förslag om att alla upphandlande myndigheter måste ställa vissa arbetsrättsliga villkor om det behövs. De obligatoriska villkoren avser lön, semester, arbetstid, försäkringar och tjänstepension.

Enligt Företagarnas tolkning av de nya reglerna blir det upp till den upphandlande myndigheten, exempelvis den enskilda kommunen, att efter samråd med arbetsmarknadens parter avgöra vilket av alla 685 centrala kollektivavtal som ska tillämpas i den specifika upphandlingen, och vilka villkor som ska gälla. Företagarna ser därför stora praktiska och administrativa utmaningar för både företag utan kollektivavtal och upphandlande myndigheter att hantera det föreslagna systemet.

De pekar på att det ofta kan finnas flera kollektivavtal som är tillämpliga på ett och samma slags arbete. Därför menar de att det finns uppenbar risk för att olika upphandlande myndigheter då kommer att välja olika kollektivavtal för samma typ av arbete.

Företagarna anser att det i praktiken innebär omöjliga utmaningar för företag som deltar i upphandlingar hos olika upphandlande myndigheter.

– Det säger sig självt att ett företag inte kan ändra villkoren för sina anställda beroende på vilket upphandlat kontrakt som ska utföras. Ska exempelvis ett företag med anställda som jobbar några timmar i veckan i kommun X och några timmar i veckan i kommun Y ha olika arbetsvillkor för detta, säger Företagarnas upphandlingsexpert, Ulrica Dyrke.

Företagarna pekar vidare på att förslaget tillåter att företag som är anslutna till andra tillämpliga kollektivavtal, som innehåller andra villkor, hänvisar till dem i en upphandling. Företagarna anser att en sådan hantering är rimlig och nödvändig. Vidare menar de att även företag som står utanför kollektivavtal, av likabehandlingsskäl, kunna åberopa att de uppfyller arbetsvillkor i nivå med andra tillämpliga kollektivavtal.

– Det viktiga måste vara att garantera schyssta arbetsvillkor – och det gör man med en sådan modell. Eftersom alla kollektivavtal anses likvärdiga, så måste det rimligen anses tillräckligt att ha villkor som ligger i linje med något av dem – oavsett om man är ansluten till kollektivavtal eller inte, säger Ulrica Dyrke.

Annons


LOU på två dagar
– Upphandling24 arrangerar den perfekta kursen för dig som är ny i rollen som upphandlare eller för dig som känner att du behöver en repetition av LOU. Läs mer här!

 

Läs mer: Nya LOUSociala krav FöretagarnaKollektivavtalUlrica Dyrke

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

10 kommentarer på "Ser flera risker med krav på kollektivavtal"

  1. Upphandlare skriver:
    10 mars, 2016 kl. 08:10

    “Vidare menar de att även företag som står utanför kollektivavtal, av likabehandlingsskäl, kunna åberopa att de uppfyller arbetsvillkor i nivå med andra tillämpliga kollektivavtal.”

    Skall upphandlande enheter börja bedöma vad som är schyssta villkor och kunna kollektivavtalen på marknaden? Det här kräver ju att man har med HR experter i en upphandling, vilket innebär mer resurser i upphandlingsprojekten och fördyrar upphandlingar. Låter också som att det kommer börja hagla överprövningar eftersom det kan strida mot likabehandlingsprincipen. Man behöver nog tänka en runda till.

    Kanske någon form av ackreditering, att man har schyssta villkor fast man inte har kollektivavtal. Det går ju sätta upp en del grundparametrar för att man skall uppfylla en sådan ackreditering.

  2. ViktorA skriver:
    10 mars, 2016 kl. 08:29

    Gällande ”hårda kärnan” av villkor (lön, semestrar
    m.m.), är inte de centrala kollektivavtalen inom en viss bransch, ganska lika? Det
    borde i så fall ta udden av farhågan med ”stora praktiska problem” med att
    välja vilket tillämpliga kollektivavtalen myndigheten ska hämta villkoren ifrån
    (dvs, det spelar inte så stor roll).

  3. Johan skriver:
    10 mars, 2016 kl. 08:55

    Inom flera branscher skuljer sig lönevillkoren åt avsevärt inom närliggande avtal. I t.ex. byggbraanschen är det stor skillnad mellan Byggavtalet (Byggnads) och Väg & Ban-avtalet (SEKO) och gränsdragningen mellan dessa är inte okomplicerad

  4. Måttligt imponerad skriver:
    10 mars, 2016 kl. 10:22

    Det här är ett av förslagen som rimmar väl med ambitionen om att institutet offentlig upphandling måste förenklas, är det inte uppenbart?

  5. Ulrica Dyrke skriver:
    11 mars, 2016 kl. 17:12

    Hej,
    Det där med samma kärnvillkor i samma ”bransch” är inte givet. För att ta städtjänster som ett exempel, så har Almega exempelvis tecknat flera olika kollektivavtal avseende städning med Kommunal och med Fastighets m.fl. De olika Almega-kollektivavtalen har olika lägsta lönenivå och olika regler för t.ex. unga. Det finns dessutom andra
    kollektivavtal för städtjänster tecknade av Vårdföretagarna, Samhallsförbundet, Byggindustrin, Svensk Handel m.fl. De kollektivavtalen har alla speciella avvikelser eftersom de utgår från sina specifika branscher. En övergripande fråga är då även vad som kan anses vara en ”bransch”… Det finns även andra
    kollektivavtal för specifika städtjänster som inte har nivåer för månadslön, timlöner eller ackord i avtalen. Olika ersättningsmodeller för övertid och obekväm arbetstid etc förekommer även och olika städ-kollektivavtal har även olika upplägg av reglering beträffande arbetstid. Försäkringarna (som också ingår som obligatoriska villkor i lagförslaget) är i kollektivavtalen därtill paketerade på ett sätt som är mycket svårt att överblicka. I en sådan situation är det tyvärr långt ifrån givet vad det är som gäller. Kan ett företag som har tecknat eller annars följer exempelvis Svensk Handels städavtal accepteras i upphandlingar som utgår från Kommunals avtal, eller kommer de stängas ute alternativt tvingas följa logiken i Svensk Handels avtal?
    Tyvärr finns det manga oklarheter och praktiska utmaningar att tackla. Hoppas detta kan ge en bild av problematiken.
    Vänlig hälsning,
    Ulrica Dyrke
    Företagarna

  6. ViktorA skriver:
    16 mars, 2016 kl. 10:13

    Stort tack för svar! Med risk för att jag missförstått
    något:

    Det är möjligt att UM borde tillåta att företag som´står utanför kollektivavtal, åberopar grundvillkoren i något annat tillämpliga
    kollektivavtal, än just det som myndigheten pekar ut i en upphandling. Men det skulle bli ohanterligt att följa upp för UM, som då verkligen måste sätta sig in i alla kollektivavtal, i uppföljningen. Möjligen kan UM (innan lagförslaget ev. träder
    i kraft) peka på t.ex. 3 kollektivavtal, och att leverantör måste följa logiken i något av dem (dvs en kompromiss)? Gäller det städtjänster inom en kommun, kan UM utesluta Byggindustrins kollektivavtal för städtjänster, eller för den delen
    Svensk handels (alltså för det fall anbudsgivaren står utanför kollektivavtal men hänvisar till att ”följa” ett av dem). UM bör heller inte peka på nivålösa avtal (då nås inte syftet, att säkerställa löner för städpersonal).

    Försäkringar kan vi lämna därhän, enligt lagförslaget,
    är det ju obligatoriskt endast efter en behövlighetsbedömning.

  7. LXV skriver:
    16 mars, 2016 kl. 13:09

    “Möjligen kan UM (innan lagförslaget ev. träder
    i kraft) peka på t.ex. 3 kollektivavtal, och att leverantör måste följa logiken i något av dem (dvs en kompromiss)?”

    Ska du på sådant sätt diskriminera anbudsgivare som är anslutna till ett annat, fjärde kollektivavtal?

    Ett bättre alternativ hade varit att UM ställer krav på kollektivavtal eller -liknande villkor och samtidigt anger en miniminivå på “den hårda kärnan” i kollektivavtalsvillkoren (lägsta lönenivå, minsta antal semesterdagar osv) som anbudsgivare behöver uppfylla för att få sitt anbud kvalificerat. Fast det förutsätter att man som upphandlare ska vara expert på samtliga kollektivavtal inom branschen och det är långt ifrån rimligt.

  8. ViktorA skriver:
    16 mars, 2016 kl. 13:18

    Nej, jag menar inte så som du skriver: Har anbudsgivaren kollektivavtal (vilket som helst som erkänns inom branschen), anses denne därigenom uppfylla kravet per se. Detta är opropblematiskt. Mitt förslag om 3 kollektivavtal, gäller för de som inte har kollektivavtal. Lagförslaget anger att UM får hämta villkoren från ETT kollektivavtal som anbudsgivare UTAN kollektivavtal ska uppfylla. Detta ifrågasätts bl.a. av Bemanningsföretagen, eftersom det kan leda till att att anbg måste anpassa sig efter olika UM:s preferenser om val kollektivavtal.

  9. LXV skriver:
    16 mars, 2016 kl. 14:26

    Innehavandet av kollektivavtal är i och för sig inte oproblematiskt pga de stora skillnaderna mellan olika kollektivavtal (KA) enligt Ulrika Dyrkes redovisning ovan. Likaså ditt förslag om vilka kollektivavtalsliknande villkor som anbudsgivare utan kollektivavtal ska leva efter för att anses vara kvalificerade: vilka 3 KA ska UM välja ut från den rådande “kollektivavtalsdjungeln” inom städbranschen? Enligt min tolkning av LOU borde UM ställa krav på en “hård kärna” som utgör en minsta gemensamma nämnare utifrån samtliga gällande KA.

  10. ViktorA skriver:
    16 mars, 2016 kl. 15:32

    Med “oproblematiskt” menar jag bedömningen av om de arbetsrättsliga villkoren uppfylls: Anbudsgivaren behöver bara visa att de tecknat ett kollektivavtal inområdet (oaktat om de skiljer sig väldigt mycket), så anses anbudsgivaren uppfylla kravet, utifrån lagförslaget… Precis som du nämner, blir det oerhört svårt för myndigheter att “extrahera” en hård kärna utifrån samtliga tillämpliga kollektivavtal inom området. Slutreplik:)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • AF:s leverantörer får grönt ljus

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026