Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Sex skäl att anställa en bumerang

KarriärNej, det behöver inte vara fel att återanställa en tidigare medarbetare som slutat. Här är sex saker att tänka på.

| 2015-09-28

Många företag har varit skeptiska till att återanställa någon som sagt upp sig. Men det är på väg att ändras visar en amerikansk undersökning bland nästan 2 000 hr-chefer, chefer och anställda från Workplace Trends och Workforce Institute på Kronos som sysslar med att effektivisera personalhantering.

Nästan hälften av hr-cheferna i undersökningen uppgav att de tidigare haft en policy mot att anställa så kallade bumeranger som studsar tillbaka till sitt gamla jobb. Men nu uppger 76 procent att deras företag är mer öppna för att anställa även tidigare medarbetare. Amerikanska CIO listar sex skäl att anställa bumerangerna.

1. Högpresterande högprioriteras
85 procent av hr-cheferna uppger att de fått in ansökningar från tidigare anställda och 40 procent säger att de anställt hälften av dem som vill återvända. Över hälften av hr-cheferna och cheferna säger att de högprioriterar tidigare anställda som söker jobb hos dem om de haft högt anseende när de lämnar företaget. Det blir ett sätt att säkra att man får in kompetens.

– Det är mycket mer press på företagen att vara konkurrenskraftiga och inte riskera att förlora den talang de har, säger Dan Schawbel, grundare av Workplace trends.

2. Ingen gräddfil
Men även om du är öppen för återanställningar ska det ska inte vara någon slags gräddfil att komma tillbaka.

– Ibland kan du vilja anställa någon som inte arbetat hos dig tidigare och som har ett nytt och innovativt perspektiv och som kan komma med nya idéer, säger David Almeda, hr-chef på Kronos.

– Du måste se till att de som kommer tillbaka är personer som har en solid historik av framgång och att de kan addera värde utöver det de gjort tidigare.

3. Slipper inskolning 
Kunskapen om företagskulturen är en av de största fördelarna med att återanställa enligt undersökningen. Runt en tredjedel av hr-proffsen och cheferna ansåg att det var den största vinsten.

–  Du är lättare att skola in, du är redan bekväm med kulturen och du kan vara produktiv nästan från första dagen, säger Dan Schawbel.

Många organisationer ser också återvändarna som välbekanta, man har koll på deras kompetens och hur de passar in. De kan dessutom ha med sig bra branschinformation om de jobbat i exempelvis en konsultroll när de varit borta.

4. Rätt budskap
Engagemang blir allt viktigare för affärerna och bumerangerna kan bidra med en boost av moralen på företaget.

– När topptalangerna slutar så blir andra anställda oroligt och undrar varför – är det uppsägningar på gång kanske, är bolaget inte stabilt… Men när de kommer tillbaka så sänder det ut budskapet att arbetsplatsen är bra, säger David Almeda.

5. Viktigt med strategi
Företag som öppnar för bumeranger bör också ha en strategi för att hålla kontakten med de bästa som slutar. Även om företagen i allt högre grad är okej med att återanställa uppger 80 procent av de anställda att deras arbetsgivare inte har någon strategi för att uppmuntra dem att återvända och 64 procent uppger att de inte verkar finnas någon strategi för att hålla kontakt när medarbetare slutar.

Samtidigt har sociala medier gjort det betydligt lättare att hålla kontakt med alumnerna konstaterar Dan Schawbel.

– Facebookgrupper, LinkedIn, nyhetsbrev och liknande är gratis eller billiga sätt att hålla kvar kontakten.

6. Börja tidigt
Men det räcker inte med en strategi bara för att ha bra kontakt med alumnerna.

– Jag vill skapa en miljö där människor inte vill sluta, men om de gör det ska vi inte bannlysa dem. Om de skapar rätt relation mellan arbetsgivare och arbetstagare, då finns ett genuint intresse, respekt, tillit och transparens som gör att det är troligare att de faktiskt kommer tillbaka en vacker dag, säger David Almeda.

Läs mer: Karriärnyheter

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026