Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Sex skäl att anställa en bumerang

KarriärNej, det behöver inte vara fel att återanställa en tidigare medarbetare som slutat. Här är sex saker att tänka på.

| 2015-09-28

Många företag har varit skeptiska till att återanställa någon som sagt upp sig. Men det är på väg att ändras visar en amerikansk undersökning bland nästan 2 000 hr-chefer, chefer och anställda från Workplace Trends och Workforce Institute på Kronos som sysslar med att effektivisera personalhantering.

Nästan hälften av hr-cheferna i undersökningen uppgav att de tidigare haft en policy mot att anställa så kallade bumeranger som studsar tillbaka till sitt gamla jobb. Men nu uppger 76 procent att deras företag är mer öppna för att anställa även tidigare medarbetare. Amerikanska CIO listar sex skäl att anställa bumerangerna.

1. Högpresterande högprioriteras
85 procent av hr-cheferna uppger att de fått in ansökningar från tidigare anställda och 40 procent säger att de anställt hälften av dem som vill återvända. Över hälften av hr-cheferna och cheferna säger att de högprioriterar tidigare anställda som söker jobb hos dem om de haft högt anseende när de lämnar företaget. Det blir ett sätt att säkra att man får in kompetens.

– Det är mycket mer press på företagen att vara konkurrenskraftiga och inte riskera att förlora den talang de har, säger Dan Schawbel, grundare av Workplace trends.

2. Ingen gräddfil
Men även om du är öppen för återanställningar ska det ska inte vara någon slags gräddfil att komma tillbaka.

– Ibland kan du vilja anställa någon som inte arbetat hos dig tidigare och som har ett nytt och innovativt perspektiv och som kan komma med nya idéer, säger David Almeda, hr-chef på Kronos.

– Du måste se till att de som kommer tillbaka är personer som har en solid historik av framgång och att de kan addera värde utöver det de gjort tidigare.

3. Slipper inskolning 
Kunskapen om företagskulturen är en av de största fördelarna med att återanställa enligt undersökningen. Runt en tredjedel av hr-proffsen och cheferna ansåg att det var den största vinsten.

–  Du är lättare att skola in, du är redan bekväm med kulturen och du kan vara produktiv nästan från första dagen, säger Dan Schawbel.

Många organisationer ser också återvändarna som välbekanta, man har koll på deras kompetens och hur de passar in. De kan dessutom ha med sig bra branschinformation om de jobbat i exempelvis en konsultroll när de varit borta.

4. Rätt budskap
Engagemang blir allt viktigare för affärerna och bumerangerna kan bidra med en boost av moralen på företaget.

– När topptalangerna slutar så blir andra anställda oroligt och undrar varför – är det uppsägningar på gång kanske, är bolaget inte stabilt… Men när de kommer tillbaka så sänder det ut budskapet att arbetsplatsen är bra, säger David Almeda.

5. Viktigt med strategi
Företag som öppnar för bumeranger bör också ha en strategi för att hålla kontakten med de bästa som slutar. Även om företagen i allt högre grad är okej med att återanställa uppger 80 procent av de anställda att deras arbetsgivare inte har någon strategi för att uppmuntra dem att återvända och 64 procent uppger att de inte verkar finnas någon strategi för att hålla kontakt när medarbetare slutar.

Samtidigt har sociala medier gjort det betydligt lättare att hålla kontakt med alumnerna konstaterar Dan Schawbel.

– Facebookgrupper, LinkedIn, nyhetsbrev och liknande är gratis eller billiga sätt att hålla kvar kontakten.

6. Börja tidigt
Men det räcker inte med en strategi bara för att ha bra kontakt med alumnerna.

– Jag vill skapa en miljö där människor inte vill sluta, men om de gör det ska vi inte bannlysa dem. Om de skapar rätt relation mellan arbetsgivare och arbetstagare, då finns ett genuint intresse, respekt, tillit och transparens som gör att det är troligare att de faktiskt kommer tillbaka en vacker dag, säger David Almeda.

Läs mer: Karriärnyheter

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Kräver Bravida på 11 miljoner

Efter en utökad granskning kräver Region Skåne installationsbolaget Bravida på 11,4 miljoner kronor. Anledningen är ett omfattade fusk med tidsdebitering och materialkostnader.

“Fler brott bör ge uteslutning”

Utvidga listan över brott som kan utesluta anbudsgivare. Ge upphandlare tydligare rätt att kontrollera uppgifter ur belastningsregistret. Det är två åtgärder för att stoppa leverantörer med kopplingar till brottslighet, enligt säkerhetsföretagaren Mattias Nygren.

AI minskar jobbstressen

Tema: AI

AI minskar stressen om man har många eller nya arbetsuppgifter. Det visar en ny studie från Örebro universitet. ”Det finns en uppfattning om att AI kan öka stressen. Här finner vi det omvända” säger forskaren Magnus Lodefalk.

“En upphandlare måste vara djärv”

Det gäller att lyfta blicken och våga testa nytt. Så resonerade Kathe Mandorff och Catarina Sjöling när de tog sig an den nationella upphandlingen av vårdbemanning. En insats som gav dem priset Årets inköpare 2025. ”Vi ska unna oss en upplevelse för vinstpengarna – gärna med inslag av hästar och vin”, säger den samstämmiga duon.

Foto: Amanda Hallström.

Tioårsjubileum för marknadens pris

Karriär

Anbudspriset har delats ut sedan 2015 och tar emot nomineringar fram till 10 juni. ”Priset är ett bra sätt att sprida goda exempel.”, säger Ulrica Dyrke , ordförande i föreningen Anbudspriset.

Få upphandlar innovativt

Innovationsupphandling är katalysator för att öka Sveriges konkurrenskraft. Men för att kraften ska tas tillvara behövs mer stöd till upphandlarna. Det framgår av en ny rapport.

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

Kräver Bravida på 11 miljoner
“Fler brott bör ge uteslutning”
AI minskar jobbstressen
“En upphandlare måste vara djärv”
Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
Få upphandlar innovativt
Vidareutbildning inom offentlig upphandlingVidareutbilda dig inom offentlig upphandling
Växjöparkering prövas igen
Eslöv blickar framåt
NobinaTar strid om Stockholmstrafiken
Firar seger i pilotfall
Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Firar seger i pilotfall
  • Malin efter Olof
  • Utlovar enklare annonsering
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Därför uteblir efterannonserna
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Kontrolltjänst med förhinder

Läsarnas åsikter

Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…

Aktuella utbildningar

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »