Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Skadestånd vid otillåten direktupphandling

RättsfallsanalysI den här rättsfallsanalysen refererar Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater, ett avgörande som handlar om skadeståndsansvar med anledning av en otillåten direktupphandling och hanteringen av parternas rättegångskostnader.

| 2018-09-10
johan stern björn bergström
Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater.

Fakta i målet

Inför 2015 genomförde Uppsala kommun en upphandling som gällde gräsklippning uppdelat på tre kontrakt/områden i Uppsala.
Kommunens tilldelningsbeslut överprövades av Bröderna Pettersson i branschen som gjorde gällande att kommunens kvalificeringskrav var oproportionella.

Förvaltningsrätten i Uppsala biföll överprövningen och förordnade att upphandlingen skulle göras om. Kommunen hyrde dock gräsklippningsmaskiner till ett värde av drygt sex miljoner kronor från tre personer som sedermera anställdes av kommunen.

Hyresavtalen var upphandlingspliktiga, enligt LOU. Med anledning av detta stämde Bröderna Pettersson kommunen på skada motsvarande cirka fem miljoner kronor samt ersättning för sina rättegångskostnader i förvaltningsdomstolen.

Tingsrätten
Tingsrätten utgick från två frågor:

Om Bröderna Pettersson gjort det sannolikt att de skulle ha lämnat anbud till kommunens upphandling av hyra av gräsklippningsmaskiner, och

om Bröderna Pettersson haft en realistisk möjlighet att erhålla kontraktet.

Tingsrätten ansåg att svaret på båda frågorna var jakande, och att det därför förelåg kausalitet mellan kommunens överträdelse och Bröderna Petterssons skada. Tingsrätten hade därefter att ta ställning till vad som utgör skälig ersättning.

Vid skadeberäkningen ska avdrag göras för de intäkter som anbudsgivaren skulle kunnat erhålla från annat håll. Bröderna Pettersson borde haft möjlighet att hyra ut del av sin maskinpark. Då de inte gjort det och inte heller försökt att göra det, har de inte begränsat sin skada, varför deras ersättning ska sättas ned.

Vid en samlad bedömning fann tingsrätten att skälig ersättning för Bröderna Pettersons skada uppgick till en miljon kronor. Då ersättningsbeloppet understeg hälften av det yrkade beloppet skulle vardera parten stå sin rättegångskostnad.

Hovrätten
Initialt konstaterar hovrätten att det sammantagna utredningsläget inte är sådant att det inte kan sägas att Bröderna Pettersson har gjort sannolikt att de gått miste om kontrakt på grund av Uppsala kommuns upphandlingsfel.

Däremot anslöt sig hovrätten till tingsrättens bedömning att Bröderna Pettersson gjort det sannolikt att de skulle ha lämnat anbud om kommunen så hade infordrat.

Utredningen i målet visade att Bröderna Pettersson då skulle ha haft en realistisk möjlighet att tilldelas ett av tre delkontrakt avseende hyra av gräsklippare.

Hovrätten fann alltså att Uppsala kommun är skadeståndsskyldig mot Bröderna Pettersson. Då Bröderna Pettersson emellertid inte gjort det sannolikt att de mist kontrakt till följd av kommunens upphandlingsfel har de emellertid inte rätt till skadestånd motsvarande deras positiva kontraktsintresse.

I stället ska skadeståndet bestämmas till ett skäligt belopp med hänsyn tagen till bland annat överträdelsens karaktär, nedlagda kostnader och utsikter till vinst.

Hovrätten ansåg, med beaktande av skadeståndsbestämmelsens både preventiva och reparativa syfte, att det inte fanns skäl att frångå vad tingsrätten bestämt vad gällde skadeståndets storlek, en miljon kronor.

Hovrätten fastställde tingsrättens domslut och att parterna skulle stå sina egna rättegångskostnader i både tingsrätten och hovrätten.

Gällande rättegångskostnaderna för överprövningsprocessen godtog Bröderna Pettersson tingsrättens bedömning och kommunen har i denna del medgett betalningsskyldighet i enlighet med tingsrättens dom.

Analys

I sak innebär målet inget annat än en tillämpning av gällande praxis. Målet visar dock på svårigheterna med att utreda den hypotetiska utgången av en icke genomförd upphandling.

Metoden för att fastställa skadeståndsskyldighet vid otillåtna direktupphandlingar får i dagsläget anses vara tämligen klar. Dock är det alltid en grannlaga uppgift att visa på att det föreligger kausalitet mellan en icke genomförd upphandling och ett förlorat kontrakt.

Domstolarnas skönsmässiga bedömning av ett skäligt belopp får ändå anses som pragmatisk, och som alltid är det helt avgörande hur väl parterna kan argumentera för sin sak.

Noterbart är att parts skyldighet att begränsa sin skada är en viktig princip även här även om hovrätten, kanske i avsaknad av bevis om motsatsen, satt denna skyldighet relativt lågt.

Sammanfattning

•Domen argumenterar utifrån den praxis som fastställts sedan tidigare.
•Även om det positiva kontraktsintresset inte ska utgå, ska domstolen göra en skönsmässig bedömning, som kan hamna relativt nära det positiva kontraktsintresset.
•För en upphandlande myndighet finns anledning att vara konkret när det gäller argumentation kring begränsning av skada för att denna inte ska sättas för lågt.

Målnummer och domstol
Dom av den 25 maj 2018 från Svea Hovrätt mål nummer T 5214-17.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Bolagsverket

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

Riksdagsenighet om IPI

Upphandlingslagarna går mot nya ändringar 1 juli efter riksdagsbeslut som anpassning till EU:s IPI-förordning.

Foto: Mostphotos

Utlovar enklare annonsering

Verktyget Tendsign kritiseras för att vara svårt och tidsödande att använda för efterannonsering. Nu utlovar leverantören Mercell förbättringar.

Nya perspektiv från syd

Karriär

Inköp och IT som tidigare – men också en helt ny form av offentligt styrd organisation. Anna Lipkins nya chefstjänst på Skånes kommuner har både inslag av ”gammalt och nytt”.

Växer med kommunsamverkan

Stenungsunds kommuns inköpsorganisation växer med ett nytt uppdrag för kommungrannen Tjörn.

Foto: Magnus Laupa.

Politisk träta om extramiljoner

Oppositionen i Region Uppsala ville se en särskild satsning på inköpsorganisationen med sex miljoner kronor i tillskott. Men den politiska ledningen ser initiativet som överflödigt.

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Upphandlare med inriktning mot entreprenad

Senaste nyheterna

BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
Politisk träta om extramiljoner
Inköpsvolymen ökar kraftigt
Slottner.Fler ska arbeta mot korruption
Upphandlare med inriktning mot entreprenad
Han är KKV:s nye chefsjurist
Stämmer leverantör på miljoner
Människan bakom arbetet i avtalet
Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
Upphandlare pressas av AI-anbud
Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Fel förkasta lågt anbud
Granskar mutor i upphandling
I snitt 111 anbud – per konstupphandling
Avtalscontroller för en dag
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Politisk träta om extramiljoner
  • Han är KKV:s nye chefsjurist
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt
  • Fler ska arbeta mot korruption
  • Stämmer leverantör på miljoner
  • Utlovar enklare annonsering
  • Upphandlare pressas av AI-anbud
  • Människan bakom arbetet i avtalet
  • Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
  • Nya perspektiv från syd

Läsarnas åsikter

Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…
Jonte : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Håller med Peter! Tendium känns lite som bondfångeri i vetenskaplig förklädnad. Vi som jobbar med upphandling har väl alla råkat…
Joker : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Less upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Ja håller fullt ut med alla kommentarer ovan. Har givit upp på att efterannonsera om jag har flera anbudsområden och…
Peter Karlsson : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Vad är det här för rapport? "Offentlig upphandling har länge varit ett område präglat av bristande transparens" följt av "Tendiums…
Tony King : Frågorna som stoppar städfusk
Branschorganisationer brukar normalt sparka bakut när det offentliga inköpare vill styra upp saker och ting så man får se detta…
SvenAntenn : Därför uteblir efterannonserna
Så är det förvisso, men om nu efterannonseringen fyller en så vital funktion för att garantera konkurrens och den fria…
Senior upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Att vi har ett regelverk som försvårar för oss upphandlare är naturligtvis irriterande och ett potentiellt arbetsmiljöproblem men ändock något…
Jan Löfgren : Frågorna som stoppar städfusk
Kravet på att personalkostnaderna ska vara minst 70% av omsättningen är inte förenligt med LOU:s proportionalitetsprincip, då kravet varken är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Hållbar upphandling | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »