Skelleftebuss har brutit mot konkurrenslagen genom att driva beställningstrafik med buss där andra än kommunen är beställare. Det framgår av en dom från Stockholms tingsrätt.
– Vi är mycket nöjda att tingsrätten dömt enligt Konkurrensverkets yrkanden och förbjuder Skelleftebuss att bedriva verksamhet som hämmar konkurrensen och strider mot kommunallagen, säger Dan Sjöblom, generaldirektör vid Konkurrensverket.
Konkurrensverket ansåg att det kommunala bolaget hindrat andra bussbolag från att verka och växa på marknaden för beställningstrafik och därmed gått utanför sitt kompetensområde. Den bedömningen stöds nu alltså av tingsrätten.
– Kommunala företag ska enligt lagen inte agera på ett sådant sätt som gör det svårt för privata företag att växa eller starta verksamhet. Att sätta konkurrensen ur spel och slå undan benen för privata företag är inte en uppgift för en kommun, säger Dan Sjöblom.
Skelleftebuss driver både kollektivtrafik och beställningstrafik med buss. Den verksamhet som har prövats i målet är beställningstrafik gentemot kunder som företag och föreningar.
Det finns fler kommunala bussbolag i Sverige, men dessa driver nästan uteslutande kollektivtrafik och för detta finns lagstöd. Till skillnad mot beställningstrafik anses detta allmännyttigt och ingår normalt i kommunens kompetens.
– Domstolens dom är en välkommen vägledning till kommuner och landsting att de inte får bedriva säljverksamheter som strider mot konkurrenslagen.
Skellefteå Stadshus AB, som äger Skelleftebuss, anser inte att beställningstrafiken hämmar konkurrensen. Enligt styrelseordföranden Bert Öhlund ser man dock små möjligheter att med framgång driva en fortsatt process och beslutar därför att inte överklaga.
– Tingsrättens dom riskerar att medföra stora olägenheter främst för föreningslivet i kommunen. I domen har inte tagits tillräcklig hänsyn till beställningstrafikens speciella förutsättningar i glest befolkade områden.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer