Fram till nu har SKI haft en restriktiv hållning och i princip inte lämnat ut några handlingar alls vid förfrågningar. Det har man kunnat göra eftersom SKI inte omfattas av offentlighetsprincipen. Nu har ledningen beslutat att lämna ut inkomna ansöknings- och anbudshandlingar i deras ramavtalsupphandlingar.
De nya villkoren innebär att leverantörer som lämnar in anbud till SKI:s upphandlingar kommer få möjlighet till insyn i varandras anbud.
– Vi gör det här för att öka transparensen i våra upphandlingar, säger Åsa Edman, chefsjurist på SKL Kommentus.
Vissa uppgifter i ett anbud kan anses vara känsliga och leverantören har då möjlighet att önska att dessa inte ska lämnas ut vid en förfrågan. I sådant fall behöver leverantören komplettera sitt anbud med en kopia på anbudet där de sekretessbelagda uppgifterna är dolda.
– Lagen om företagshemligheter gör att vi inte kan lämna ut sådant som anbudsgivaren anser är företagshemligheter. Vi skulle kunna bli skadeståndsskyldiga om vi lämnar ut känsliga uppgifter. Däremot lämnar vi naturligtvis ut handlingar till domstolar eller andra rättsvårdande myndigheter om de begär det, säger Åsa Edman.
Det går däremot inte att begära sekretess på uppgifter om priser, rabatter, information om erbjudna varor och tjänster samt uppgifter om kontaktuppgifter. Dessa uppgifter ska finnas tillgängliga, om ett avtal tecknas, för beställare på deras webbplats och i SKI:s avtalsdatabas Tendsign.
Undantag kommer att göras för uppgifter som omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagstiftningen. De nya villkoren och rutinerna kommer att gälla för upphandlingar som inköpscentralen gör i eget namn och som annonseras efter årsskiftet 2016/17. Villkoren gäller inte upphandlingar där SKI är ombud.
Hej! Det är bra att man öppnar upp lite mer, men man får inte övertolka vare sig direktivet, eller lagen om företagshemligheter. Direktivet innehåller visserligen en bestämmelse i artikel 21, men även en bestämmelse i artikel 55 c) som gäller före artikel 21 och som har följande lydelse där den upphandlande myndigheten ska upplysa:
”varje anbudsgivare som har lämnat ett godtagbart anbud om utformningen av och de relativa fördelarna med det valda anbudet samt namnet på den anbudsgivare som tilldelats kontraktet eller parterna i ramavtalet”.
Det innebär i praktiken att SKI måste lämna ut även ”utformningen av…” de delar av vinnande anbud som lett till att man vunnit (och som typiskt sett är de delar som man vill kontrollera inför en överprövning).
När det sedan gäller lagen om företagshemligheter bör man notera att det i 2 § står följande:
”2 § Lagen gäller endast obehöriga angrepp på företagshemligheter.
Som ett obehörigt angrepp anses inte att någon anskaffar, utnyttjar eller röjer en företagshemlighet hos en näringsidkare för att offentliggöra eller inför en myndighet eller annat behörigt organ avslöja något som skäligen kan misstänkas utgöra brott, på vilket fängelse kan följa, eller som kan anses utgöra annat allvarligt missförhållande i näringsidkarens rörelse.” Det tar knappast sikte på en offentlig upphandling. Skulle man ändå tycka att så är fallet får man gå vidare och notera att det i 1 § står:
”…vars röjande är ägnat att medföra skada för honom i konkurrenshänseende.” Dvs långt ifrån samtliga uppgifter i ett anbud.
Man kan tillämpa juridiken för att säga ”nej”, men man kan också läsa vad det står egentligen. Våga tillämpa relevant lagstiftning SKI!