Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Skippade egen regi och fick in fler anbud på busstrafiken

Efter flera upphandlingar med få anbud och haltande ekonomi föreslogs att Länstrafiken Jämtland skulle ta över de stora linjerna i egen regi. Så blev det inte och i den senaste upphandlingen fick Länstrafiken in fem anbud. Elisabet Sjöström, styrelseordförande Länstrafiken i Jämtlands län, framför nu ett stort tack till samtliga anbudsgivare.

| 2018-01-10

Efter kraftiga kostnadsökningar och avsaknad av konkurrens vid de två senaste upphandlingarna av regional busstrafik föreslog styrelsen att Länstrafiken i Jämtlands län skulle  driva en del av busstrafiken i egen regi från och med december 2018.

Det var de större linjerna, som kör till och från Östersund, som föreslogs tas över i egen regi.

– Vi ser en risk i att om vi upphandlar så som vi gjort tidigare, har vi en oro att vi landar på en så pass hög kostnadsnivå att vi måste skära ner på turer för att klara budgeten och den utvecklingen vill vi inte se, sa Thomas Hägg, vd för Länstrafiken i Jämtlands län, i samband med att förslaget lades fram 2016.

Nu blev det inget av med drift i egen regi, men verksamheten har dragits med underskott. En orsak är ett it-fel som gör att fördelningen av trafikinkomster mellan Länstrafiken Jämtland och övriga Norrlandslän har blivit fel. Dessutom gick Bussgodsverksamheten med förlust och bränslepriserna ökade mer än beräknat.

Nu ser det ljusare ut då Bussgods avvecklas under början av 2018 och genom att den senaste stora bussupphandlingen, Buss 2018, varit mer framgångsrik än tidigare försök.

– I den här upphandlingen har vi lyckats attrahera fem anbudsgivare. Trots ökade kravställningar har vi fått attraktiva priser. I och med att Region Jämtland Härjedalen fattade beslut angående Bussgods har vi lyckats minska kostnaderna med i snitt 12,8 miljoner kronor per år, det vill säga 128 miljoner kronor under avtalstiden, säger Elisabet Sjöström, styrelseordförande för Länstrafiken i Jämtlands län, som vill framföra ett stort tack till samtliga anbudsgivare.

– Det omfattande arbete de har lagt ner har medfört ett bättre avtal för länets invånare och besökare, säger hon.

Förutom 90 helt nya bussar blir det möjligt att på alla bussar ta med rullator och på bussar med bagageutrymme kan cyklar tas med.

– Trygghet och säkerhet är viktigt för oss, därför utrustas alla bussarna med hjärtstartare, integrerade bilbarnstolar och bälten på alla sittplatser. Vi förbättrar också möjligheten att resa för personer med funktionsvariationer då bussarna antingen har hiss eller ramp, säger Per-David Wennberg, vd på Länstrafiken Jämtland.

Några andra nyheter är att bussarna blir mer miljövänliga – fossilbränslefria till 100 procent samt att de utrustas med realtidsutrustning. Realtidsutrustningen gör att det i en app går att se var bussen befinner sig och att resenärer får uppdaterad trafikinformation på digitala skärmar ombord på bussen.

– Fritt wifi och usb-uttag ombord tillsammans med möjligheten att ge realtidsinformation ger oss goda förutsättningar för att kollektivtrafiken ska uppfattas som attraktiv och leda till att fler väljer att resa med oss, säger Per-David Wennberg.

Det är Nettbuss som blir utförare av regiontrafiken i kommunerna Härjedalen, Berg, Bräcke, Krokom, Strömsund och Östersund vilket innebär 67 linjer. Alla berörda bussförare kommer att erbjudas anställning hos det nya trafikföretaget. Uppdraget börjar den 9 december 2018. Trafikavtalet skrivs på tio år och den årliga ersättningen blir cirka 125 miljoner kronor.

 

Läs mer: Transport och trafik

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

“Fler brott bör ge uteslutning”

Utvidga listan över brott som kan utesluta anbudsgivare. Ge upphandlare tydligare rätt att kontrollera uppgifter ur belastningsregistret. Det är två åtgärder för att stoppa leverantörer med kopplingar till brottslighet, enligt säkerhetsföretagaren Mattias Nygren.

AI minskar jobbstressen

Tema: AI

AI minskar stressen om man har många eller nya arbetsuppgifter. Det visar en ny studie från Örebro universitet. ”Det finns en uppfattning om att AI kan öka stressen. Här finner vi det omvända” säger forskaren Magnus Lodefalk.

“En upphandlare måste vara djärv”

Det gäller att lyfta blicken och våga testa nytt. Så resonerade Kathe Mandorff och Catarina Sjöling när de tog sig an den nationella upphandlingen av vårdbemanning. En insats som gav dem priset Årets inköpare 2025. ”Vi ska unna oss en upplevelse för vinstpengarna – gärna med inslag av hästar och vin”, säger den samstämmiga duon.

Foto: Amanda Hallström.

Tioårsjubileum för marknadens pris

Karriär

Anbudspriset har delats ut sedan 2015 och tar emot nomineringar fram till 10 juni. ”Priset är ett bra sätt att sprida goda exempel.”, säger Ulrica Dyrke , ordförande i föreningen Anbudspriset.

Få upphandlar innovativt

Innovationsupphandling är katalysator för att öka Sveriges konkurrenskraft. Men för att kraften ska tas tillvara behövs mer stöd till upphandlarna. Det framgår av en ny rapport.

Vidareutbildning inom offentlig upphandling

Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Utbildning

Vill du utbilda dig inom offentlig upphandling? Vi erbjuder flera matnyttiga kurser både på distans och på plats i Stockholm.

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

“Fler brott bör ge uteslutning”
AI minskar jobbstressen
“En upphandlare måste vara djärv”
Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
Få upphandlar innovativt
Vidareutbildning inom offentlig upphandlingVidareutbilda dig inom offentlig upphandling
Växjöparkering prövas igen
Eslöv blickar framåt
NobinaTar strid om Stockholmstrafiken
Firar seger i pilotfall
Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Firar seger i pilotfall
  • Malin efter Olof
  • Utlovar enklare annonsering
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Därför uteblir efterannonserna
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Kontrolltjänst med förhinder

Läsarnas åsikter

Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…

Aktuella utbildningar

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »