Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Skyldighet neutralisera befintlig leverantörs konkurrensfördel

RättsfallsanalysEn ny dom från Kammarrätten i Stockholm rör frågan om skyldigheten att konkurrensneutralisera befintlig leverantörs naturliga konkurrensfördel. Sara-Li Olovsson och Martin Bogg, Advokatfirman Delphi, refererar domen.

| 2015-06-09

1. Sammanfattning
Kammarrätten har i målet klargjort att det inte föreligger någon skyldighet enligt likabehandlingsprincipen för en upphandlande myndighet eller enhet att beakta eller neutralisera en befintlig leverantörs naturliga konkurrensfördelar. Leverantörens ansökan om överprövning skulle därför avslås.

2. Fakta i målet
Posten Meddelande AB (”Posten”) genomförde en upphandling av försäkringsförmedlare. Upphandlingen syftade till att tillgodose Postens behov av försäkringsförmedlare och omfattade bl.a. rådgivning och förmedling av fondförsäkringar, traditionella pensionsförsäkringar, efterlevandeskydd och sjukvårdsförsäkringar.

Efter anbudsutvärderingen antogs Max Matthiessen AB:s (”Max Matthiessen”) anbud. Max Matthiessen var även Postens befintliga leverantör.

Capitalis Försäkringsmäklare AB (”Capitalis”) ansökte om överprövning av tilldelningsbeslutet och yrkade att upphandlingen skulle göras om. Capitalins anförde att Max Matthiessen har getts en otillbörlig konkurrensfördel i egenskap av befintlig leverantör.

Fördelen bestod, enligt Capitalis, av ett intäktsflöde i form av avgifter för fond-i-fonder/förvaltningstjänster som Max Matthiessen redan förmedlat åt Postens anställda. Intäktsflödet från dessa redan förmedlade tjänster har inte reglerats av Posten i upphandlingen, vilket lett till att Max Matthiessen kunnat tillgodogöra sig denna sidointäkt vid prissättningen av anbudet i den nu aktuella upphandlingen.

Därmed har Max Matthiessen fått en ointaglig prisfördel. Det enda sättet att komma till rätta med denna fördel hade varit att ställa ett skall-krav på en högsta tillåtna avgiftsnivå för fond-i-fondtjänster/förvaltningstjänster, oavsett när dessa hade förmedlats.

Capitalis anförde även att utvärderingsmodellen var bristfällig.

Posten bestred det Capitalis anförde och menade bl.a. att upphandlingen hade utformats på ett så konkurrensneutralt sätt som möjligt.

Tvärtom skulle en skyldighet att ta hänsyn till befintliga intäkter från avtal med upphandlande enheter vid en upphandling innebära att befintliga leverantörer systematiskt skulle missgynnas och få svårare att tilldelas kontrakt i nya upphandlingar.

Förvaltningsrätten i Stockholm avslog Capitalis ansökan om överprövning. Capitalis överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten.

3. Domstolens bedömning
Kammarrätten konstaterar inledningsvis att Max Matthiessens intäkter kommer från förmedling av tjänster som omfattas av en tidigare upphandling. Kammarrätten uttalar därefter att det ligger i sakens natur att det pris en leverantör erbjuder i en pågående upphandling påverkas av vilka andra intäkter leverantören har eller kan få i sin verksamhet.

Enligt Kammarrättens mening kan principen om likabehandling normalt sett inte anses kräva att den upphandlande enheten vidtar åtgärder för att beakta eller neutralisera sådana intäkter.

Det saknas anledning att göra en annan bedömning enbart på grund av att intäkterna har sitt ursprung i ett tidigare avtal med den aktuella upphandlande enheten.

I det aktuella fallet har det inte framkommit något skäl för att Posten i det aktuella fallet skulle ha varit skyldig att beakta eller neutralisera Max Matthiessens intäkter från redan förmedlade tjänster.

Några brister i utvärderingsmodellen ansågs heller inte föreligga. Capitalis ansökan om överprövning skulle därmed avslås.

4. Analys
Inledningsvis ska nämnas att kammarrättsdomen ovan rör tillämpning av LUF, men att domstolens slutsatser förstås är tillämpliga på upphandlingar som görs enligt LOU.

En ganska vanlig missuppfattning kring likabehandlingsprincipens innebörd enligt 1 kap. 9 § LOU, alternativt 1 kap. 24 § LUF, är att leverantörerna i alla avseenden ska vara helt jämställda vid en upphandlings genomförande. Så är dock inte fallet. Upphandlingslagstiftningen är framför allt en förfarandelagstiftning, dvs. reglerar ramarna för hur en upphandling ska genomföras.

De krav som uppställs på en upphandlande myndighet eller enhet enligt LOU eller LUF är därmed endast att dessa ska iaktta en formell likabehandling av leverantörerna. Detta innebär bl.a. att alla anbudsgivare ska få del av samma information, och att samtliga krav i en upphandling ska tillämpas på samma sätt i förhållande till samtliga anbudsgivare.

Den innebär däremot inte någon skyldighet att anpassa skall-kraven till anbudsgivarnas individuella förutsättningar att lämna anbud i upphandlingen.

Att stora leverantörer t.ex. kan dra nytta av stordriftsfördelar och därmed offerera ett lägre pris än små leverantörer är inget som den upphandlande myndigheten eller enheten behöver ta hänsyn till, även om det i realiteten innebär att endast stora leverantörer kan komma i fråga för tilldelas ett kontrakt.

I det aktuella målet finner kammarrätten, i linje med detta resonemang, att inte heller eventuella fördelar som befintlig leverantör kan ha i förhållande till övriga leverantörer är något som måste beaktas av den upphandlande myndigheten eller enheten.

Medför då inte detta att konkurrensen begränsas, vilket var vad Capitalis menade i målet? Tvärtom skulle det, enligt vår mening, kunna vara direkt skadligt för konkurrensen om upphandlande myndigheter eller enheter skulle bli skyldiga att neutralisera fördelar eller nackdelar som vissa, men inte andra, leverantörer har – vilket för övrigt skulle vara nästintill omöjligt då leverantörer kan ha mycket olika affärsmässiga förutsättningar.

Med en sådan skyldighet skulle det inte löna sig för leverantörer att exempelvis utveckla nya innovativa produktionsmetoder, effektivisera sin organisation eller dra nytta av synergieffekter som kan finns inom en koncern.

Syftet med upphandlingslagstiftningen är inte att åsidosätta marknadskrafterna, vilket ytterst skulle bli följden om hänsyn alltid behövde tas till leverantörernas individuella förutsättningar.

Vi tycker inte heller att det finns några bärande argument för att endast vissa typer av fördelar ska neutraliseras, t.ex. de som en befintlig leverantör kan ha.

Även om det naturligtvis bara är de befintliga leverantörerna som, för att använda samma exempel som i målet, kan ha ett intäktsflöde från den upphandlande myndigheten, kan andra leverantörer ha intäktsflöden från andra såväl privata som offentliga kunder som är dubbelt eller tredubbelt så stora.

Att i ett sådant fall neutralisera fördelen som befintlig leverantör har i form av ett intäktsflöde från den upphandlande myndigheten eller enheten är inte rimligt.

5. Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholms dom den 28 april 2015 i mål nr 5995-14

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

AI minskar jobbstressen

Tema: AI

AI minskar stressen om man har många eller nya arbetsuppgifter. Det visar en ny studie från Örebro universitet. ”Det finns en uppfattning om att AI kan öka stressen. Här finner vi det omvända” säger forskaren Magnus Lodefalk.

“En upphandlare måste vara djärv”

Det gäller att lyfta blicken och våga testa nytt. Så resonerade Kathe Mandorff och Catarina Sjöling när de tog sig an den nationella upphandlingen av vårdbemanning. En insats som gav dem priset Årets inköpare 2025. ”Vi ska unna oss en upplevelse för vinstpengarna – gärna med inslag av hästar och vin”, säger den samstämmiga duon.

Foto: Amanda Hallström.

Tioårsjubileum för marknadens pris

Karriär

Anbudspriset har delats ut sedan 2015 och tar emot nomineringar fram till 10 juni. ”Priset är ett bra sätt att sprida goda exempel.”, säger Ulrica Dyrke , ordförande i föreningen Anbudspriset.

Få upphandlar innovativt

Innovationsupphandling är katalysator för att öka Sveriges konkurrenskraft. Men för att kraften ska tas tillvara behövs mer stöd till upphandlarna. Det framgår av en ny rapport.

Vidareutbildning inom offentlig upphandling

Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Utbildning

Vill du utbilda dig inom offentlig upphandling? Vi erbjuder flera matnyttiga kurser både på distans och på plats i Stockholm.

Växjöparkering prövas igen

Växjös upphandling av parkeringsappar fick bakläxa av kammarrätten. Men en rättning av upphandlingen tycks inte räcka. Leverantören Parkster har valt att inleda ytterligare en juridisk process.

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

AI minskar jobbstressen
“En upphandlare måste vara djärv”
Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
Få upphandlar innovativt
Vidareutbildning inom offentlig upphandlingVidareutbilda dig inom offentlig upphandling
Växjöparkering prövas igen
Eslöv blickar framåt
NobinaTar strid om Stockholmstrafiken
Firar seger i pilotfall
Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Firar seger i pilotfall
  • Malin efter Olof
  • Utlovar enklare annonsering
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Därför uteblir efterannonserna
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Kontrolltjänst med förhinder

Läsarnas åsikter

Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…

Aktuella utbildningar

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »