Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Slår hål på myt om välfärdsvinst

Privata tjänsteföretag i välfärden kan visst leverera vinst och samtidigt hålla en hög kvalitet och erbjuda goda arbetsvillkor. Det framhåller Almega i en ny rapport.

| 2024-06-27
Fredrik Segerfeldt, näringspolitisk expert på Almega.

Vinst i privata välfärdsföretag skapas genom innovationskraft och produktivitetsutveckling. Inte på bekostnad av kvalitet eller arbetsvillkor.

Det lyfter arbetsgivarorganisationen Almega fram i en ny rapport.

– Självklart pågår det produktivitetsutveckling även inom tjänstesektorn. De senaste femton åren har produktiviteten i tjänstesektorn till och med varit högre än i industrin, säger Fredrik Segerfeldt, näringspolitisk expert på Almega. 

En förklaring till varför det är svårare att förstå hur produktivitetsökningar fungerar i tjänsteverksamheter än i tillverkande företag är att människor har en tendens att associera innovation med utveckling av tekniska produkter, enligt Almega.

- Innovation är så mycket mer än prylar. Hur innovativ är exempelvis inte den företagare inom rehabilitering som anställde en specialist på trafikplanering för att optimera schemaläggningen. Resultatet blev att 70 procent av behandlarnas tid lades på patienter, vilket är högre än de flesta konkurrenter inom såväl offentlig som privat vård. Dessutom utnyttjades lokalerna bättre, säger Fredrik Segerfeldt.

Läs mer: AlmegaVälfärdsföretagVinster i välfärden

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Slår hål på myt om välfärdsvinst"

  1. Selektiv bias skriver:
    27 juni, 2024 kl. 11:24

    Skulle det här kunna vara ett fall där man först har bestämt sig för vad som är uppåt och nedåt i rymden, och därefter skriver en rapport som håller med.

  2. T skriver:
    2 juli, 2024 kl. 22:28

    Den som inte förstår hur privat sektor och konkurrensutsatt marknad driver fram innovation, kvalitet, effektivitet och besparingar har inte förstått Ricardiansk ekonomi utan lever kvar i 1700-talets merkantilism.

    “Du får vad du beställer”. Kapitalism och marknadsekonomi har inte någon inbyggd moral, värdeuppfattning eller agenda. Det är upp till köparen att tala om vad den vill ha levererat och hur.

    Vi har vissa grunder för inskränkningar i ren ekonomisk optimering, då det t.ex. anses rimligt med en viss riskfördelning mellan parter samt det finns vissa “tabun” i vad optimeringar får bestå av. Dessa kommer till stånd genom lagstiftning (t.ex. arbetsrättsliga regler), förordningar och (ratificerade) konventioner (t.ex. ILO:s förbud mot barnarbete). I övrigt måste du själv vara tydlig med vilken nivå att effektivitet du är villig att ge upp till förmån för “mjuka värden” som inte följer av lagar och regler.

    Vinster är en grundläggande förutsättning för fungerande kvalitetsdriven konkurrens. Det är ett av de tydligaste nyckeltalen för effektivitet. Effektivitet kombineras av kunders önskemål på marknaden. Om företag inte gör åtaganden som faller kunderna i smaken kan de “rösta med fötterna” och välja en annan säljare.

    Enda gången du inte har denna form av “direktdemokrati” i form av köparens fria val är vid offentliga monopol, som varken driver effektivitet eller har incitament att innovera eller tävla om kvalitet. Tvärtom har vi lagstiftning som förhindrar sådana ambitioner i form av självkostnadsprinciper, vinstförbud, samt fokus på förvaltning/vidmakthållande i stället för utveckling/förbättring.

    Enda sättet att bli av med dysfunktionell offentlig förvaltning är genom att röst bort / byta ut de politiska partier som låter sådan fortgå.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Jagar goda affärer
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • KKV-förslag för ökad kvalitet

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
Aff diplomutbildning v.48 (IR) v.49(UH)
Vill utestänga fientliga stater
Från skog till hallar
Upphandlar säkerhet till Ukraina
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Får granska överdebitering
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Kräver dialog och uppföljning
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Adda lanserar egen AI-modell
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • “Uppfyller inte lagens krav”

Läsarnas åsikter

H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…
LXV : Vill utestänga fientliga stater
Kalle, innerst inne hoppas jag att du tycker om hur livet i Sverige har fungerat på 1920-talet, för det är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026