Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Politisk strid om förlängda färdtjänstavtal i SLL

Det har blåst upp till politisk strid om de sociala krav i färdtjänstupphandlingar som klubbades under budgetfullmäktige i Stockholms läns landsting, SLL. Striden inleddes efter att färdtjänstavtal förlängts utan krav. S kallar det anmärkningsvärt och M att det hela är en politisk markering när politiken är som sämst.

| 2017-06-21

Under senaste budgetfullmäktige i SLL beslutades att landstinget vid upphandling ska ställa sociala krav i nivå med kollektivavtal.

Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna drev igenom beslutet med stöd av Sverigedemokraterna och ser beslutet  som ett steg i rätt riktning. Miljöpartiet vill gå längre än beslutet och ställa sociala krav på leverantören och underleverantörer vid upphandling i hela färdtjänstverksamheten.

– Färdtjänsten måste fungera bättre. Både för förarna och resenärerna. Om vi ska kunna vända utvecklingen måste vi våga se bortom dagens strukturer och omorganisera färdtjänstens alla verksamheter, sa Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson i SLL i anslutning till beslutet.

I går tog trafiknämnden ta beslut om det nuvarande avtalet kommer att förlängas till april nästa år genom att använda optionsår i avtalen. De förlängs med ett år för färdtjänsttaxi och två år för övrig färdtjänst.

Men oppositionen menar att färdtjänsten i Stockholm inte fungerar, att färdtjänstbilar kommer för sent, uteblir och resenärer får ett dåligt bemötande.

– Det är skamligt hur Alliansen sköter färdtjänsten. Det drabbar resenärerna som är beroende av den. Ingen annan grupp skulle acceptera att bli behandlad på detta vis och det ska självklart inte färdtjänstresenärerna heller behöva stå ut med, säger Malin Karlsson..

Socialdemokraterna hade förutsatt att trafiknämnden skulle ta hänsyn till det beslut som tagits i fullmäktige och Talla Alkurdi, oppositionslandstingsråd (S), såg beslutet i budgetfullmäktige som en seger för både resenärer samt för alla förare inom färdtjänsten. Nu är tongångarna en helt annan.

– Väldigt anmärkningsvärt. Vi vet att det dåliga avtalet för taxiförare gör att kvaliteten blir sämre exempelvis att de inte gärna tar färdtjänstuppdrag. Då ska man inte förlänga avtalet med ett år, säger Talla Alkurdi till Dagens Nyheter.

Hon menar att trafikförvaltningens underlag visar att det juridiskt gått att genomföra en ny upphandling.

Det håller trafiklandstingsrådet, Kristoffer Tamsons (M), inte med om och säger till Dagens Nyheter att trafiknämnden redan beslutat om en ny upphandling, men att den kommer att ta tid eftersom det ska ställas en rad krav i den upphandlingen. Kraven gäller både villkoren förare och brukare.

Han menar vidare att majoritetens beslut kommer att följas.

– Lagstiftningen har ändrats och vi följer svensk lag. Det där tilläggsyrkandet i budgetfullmäktige var en politisk markering när politiken är som sämst. När det togs visste vi alla att lagen ändrats. Därför ville vi inte skriva under att-satsen, säger Kristoffer Tamsons till Dagens Nyheter.

Sista ordet är inte sagt. Efter budgetfullmäktige angav Miljöpartiet att de vill utreda för och nackdelar med att driva färdtjänsten i egen regi eller upphandling av leverantör enligt lagen om valfrihet. Till exempel kan en sammanhållen beställningscentral i egen regi kunna vara en åtgärd för att leverera en hållbar färdtjänst enligt Miljöpartiet.

– I dag har vi en monopolsituation som skapar brist på taxibilar för brukarna. Vi vill se hur vi får en verklig valfrihetsupphandling där fler aktörer kan vinna och vara med. Det är ett sätt att få en mer hållbar färdtjänst, säger Malin Karlsson.

Läs mer: Sociala kravTransport och trafik

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • AF:s leverantörer får grönt ljus

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026