SLL har haft en lång rad ärenden där Konkurrensverket och landstingets revisorer riktat allvarlig kritik mot brister i vissa upphandlingar. SLL har dömts att betala upphandlingsskadeavgifter på totalt 17 miljoner kronor de senaste åren. I pågående processer riskerar landstinget ytterligare 20 miljoner i upphandlingsböter. Den övervägande delen av dessa kritiserade upphandlingar finns inom hälso- och sjukvården.
Finanslandstingsrådet Irene Svenonius (M) har i en tidigare intervju i Upphandling24 sagt att hon var stolt över hur upphandlingarna sköttes när hon var stadsdirektör i Stockholms stad 2006-2014.
– Vi hade en tydlighet i vem som hade ansvar för vad inom organisationen med en tydlig policy där alla, även politikerna i fullmäktige, visste vad som gällde. Samtidigt gav lämnades stor handlingsfrihet till verksamheterna att upphandla efter sina behov. Utan central styrning gjordes gemensamma upphandlingar utifrån att det fanns ett eget värde i det, inte minst mellan nämnderna, sa Irene Svenonius i intervjun.
Då sa hon också att upphandlingsexpert för att stärka den politiska organisationens kunskaper om upphandlingar skulle rekryteras.
Nu har Anna Borg, tidigare verksjurist på Trafikverket, börjat sitt arbete och en av hennes första åtgärder var att införa en “vaktpost” för direktupphandlingar i varje nämnd och bolag.
– Hon har sett att det är något vi skulle behöva göra, sett bristen och nu släcker vi ner den bristen, säger Irene Svenonius till Upphandling24.
Hon berättar att denna vaktpost ska säkerställa lagligheten och lämpligheten.
– Denna person, som tas från befintlig organisation, får ett starkt mandat att besluta om de undantagsvisa direktupphandlingar som ska göras. Vi ska minska antalet direktupphandlingar, därför behöver denna person vara väl inläst på vad lagen ställer för krav. Direktupphandlingar ska vara undantag, inte regel, säger Irene Svenonius.
Enligt henne har det tidigare funnits en otydlighet med många som i sin delegationsordning haft rätt att fatta beslut om direktupphandlingar.
– Nu när det bara blir en person, kommer den att måsta ta ansvaret, men också kunna avkrävas ansvar. Vi kommer att följa upp och säkerställa att allt fungerar rätt, ser Irene Svenonius.
Men ambitionen kring upphandlingar är större än så.
– Jag har gett landstingsdirektören ett uppdrag att se över hur SLL ska bli effektivare på det här området. Hon ska över organisationen och säkerställa att vi följer lagstiftningen. Men att följa lagen kan inte vara en ribba för en höjdhoppare, vi ska vara bäst. Att följa lagen ska vara ett golv säger hon.
Därför finns det i Alliansens förslag till budget 2018 (pdf) för åren 2019–2021 en punkt med rubriken “Sveriges bästa offentliga upphandlare”.
Där står bland annat att: “Landstingets upphandlingar ska ske i enlighet med upphandlingslagarna och med största hänsyn till stockholmarnas skattekronor. En bättre organisation kring landstingets upphandlingar kan minska kostnaderna och öka kvaliteten vid inköpen samt är en viktig del av arbetet med att effektivisera landstinget. Det kommer att frigöra resurser som istället kan läggas på kärnverksamhet och därmed komma resenärer och patienter till nytta. För att säkerställa detta och för att förstärka och strukturera landstingets upphandlingsorganisation har en grundlig översyn av landstingets upphandlingspolicy påbörjats. Syftet är att säkerställa att den är tydlig, att organisationen och uppgiftsfördelningen inom upphandlingsområdet är effektiv och att det finns ett adekvat systemstöd och kompetens i upphandlingsfrågor. Eftersom landstinget har en betydande upphandlingsverksamhet är det av stor vikt att den organiseras så effektivt som möjligt, samt på ett sätt som gör att den bidrar till att landstingets olika nämnder når sina mål.”.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer