Han har tipsat Konkurrensverket (KKV) om Sigtuna efter SvT:s granskning av kommunen. Myndigheten har därefter begärt in Sigtuna kommuns egen granskning från tidigare i höst som en första utredningsåtgärd.
– Här tycker jag att Konkurrensverket ska ta tag i frågan och markera att lagar, konkurrensutsättning och etik efterlevs, säger PO Andersson.
Han är numera verksam som utbildare, konsult och rådgivare inom upphandling. Tidigare har PO Andersson, som är hedersmedlem i SOI som dess medgrundare, varit inköpschef i flera kommuner och sett fenomenet med konsultmäklare att växa stadigt i volym.
Enligt Innovationsföretagen används konsultmäklare av upphandlande organisationer till en årlig kostnad av sju miljarder kronor numera.
– Jag påpekade redan när konsultmäklare infördes att det fanns stora risker vad gäller efterlevnaden av LOU/LUF och korruption, säger PO Andersson.
Han menar att systemet ”bjuder in till bekvämlighet”.
– Man slipper upphandla, det öppnar för vänskapskorruption och man har inte kontroll över de konsulter som utför uppdragen då avtal endast tecknas med mäklaren.
I SvT:s granskning refereras till ett mejl från kommundirektören i Sigtuna om att ”Konkurrensverket utrett frågan om mellanhänder i upphandling och man konstaterar att det inte strider mot lagstiftningen”.
KKV och Upphandlingsmyndigheten släppte en rapport 2017 med bedömningen att det inte förelåg juridiska hinder för att använda sig av en mellanhand men att det i vissa fall kan vara ”mindre lämpligt”.
För två år sedan följdes det upp av Konkurrensverket med en genomlysning av externa forskare.
På ”hemmaplan” i Sigtuna är den moderata kommunledningen under hårt tryck att minska beroendet av konsulter.
Socialdemokraternas oppositionsråd Marie Axelsson kräver att avtalet med konsultmäklaren ITC sägs upp, särredovisning av konsultkostnader i ekonomiska rapporter och en strategi som begränsar användningen av konsulter.
Bra agerat av PO Andersson!
“Alla” som jobbar i branschen vet ju om att konsultmäklarlösningar i praktiken ofta används för att handplocka de konsulter man vill ha, utan reell konkurrens och utan insyn, då inga dokument är allmän handling, utan istället förvaras hos konsultmäklaren. Självklart leder brist på insyn till att jäv och korruption kan flöda bättre än vad som är fallet vid upphandling i myndighetens egen regi. Bara vetskapen om att alla handlingar blir offentliga vid en vanlig upphandling gör att alla inblandade skärper till sig i processen, då anbudsgivare som inte vinner kan begära ut alla handlingar och överpröva. Hela den kontrollen “slipper” man när mäklarlösningar används.
Jag har själv varit med om flera fall där en konsult handplockats och påbörjat sitt uppdrag innan någon kommer på att “just det ja, vi måste ju avropa dig via vår konsultmäklare innan du kan fakturera”. Det här har gått så långt att andra konsultföretag inser att det inte är någon idé att skicka in offerter, eftersom affären är uppgjort innan förfrågan officiellt kommer ut via mäklaren.
Att detta fått pågå i över tio år utan att någon relevant myndighet sätter stopp är ett kraftigt underbetyg till rättsvårdande instanser.