Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Städbranschen sågar upphandlingar

Städbranschen Sverige riktar skarp kritik mot hur upphandlingen av lokalvård går till. Många leverantörer kalkylerar kallt med att beställaren inte kommer att kontrollera att krav uppfylls, enligt branschorganisationen.

| 2022-08-22

I ett pressmeddelande riktar branschorganisationen Städbranschen Sverige skarp kritik mot upphandlingen av lokalvård. 

”Sammantaget är det inte bra på någon punkt. Vi ser ideligen att lägsta pris råder, kvalitet eller kompetens värderas lågt och kontrollen av en upphandlad tjänst uteblir”, skriver organisationen. 

Resultatet blir en undermålig leverans, onödiga viten, missnöjda användare, missbrukad och utnyttjad personal med orättvisa villkor, enligt Städbranschen Sverige.

En enkel kontroll av de som lämnar in anbud räcker inte, betonar branschorganisationen.

”Allt från bulvanliknande lösningar, till fasadverksamheter med underleverantörer i gråzoner är inte helt ovanliga, framför allt där lägsta pris knappt räcker till att betala rättvisa löner.”

När man valt en leverantör måste den löpande kontrollfunktionen hos beställaren vara på plats.

”Det finns inte något tillfälle där de krav som ställts i en upphandling åtföljs till alla delar, för detta krävs en kontinuerlig kontroll mellan parterna. Många leverantörer vet om det, och kalkylerar kallt med att beställaren inte kommer att kontrollera”.

Städbranschen Sverige föreslår två lösningar på problemet:

  1. Att upphandlarna använder branschorganisationens nyckeltal för att göra en rimlighetsbedömning av anbud. 
  2. Att en auktorisation införs som garanterar en djupgående kontroll av verksamheter.

Läs mer: LokalvårdOseriösa leverantörerStädbranschen Sverige

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

8 kommentarer på "Städbranschen sågar upphandlingar"

  1. Kerstin skriver:
    22 augusti, 2022 kl. 11:03

    Instämmer helt med detta. Städbranschen är ett hett ämne och det har varit många som felat på båda sidor. Här behövs nya krafttag och att man avsätter tid för att följa upp avtalet med jämna mellanrum, vilket inte alltid finns tid avsatt för och vilket leverantörerna vet om.

  2. Camilla Jensen skriver:
    22 augusti, 2022 kl. 11:10

    Man rekommenderar en bok (innehållandes nyckeltal) som man får betala för. Om man är mån om att upphandlare gör rätt; varför lämnar Städbranchen Sverige inte ut boken som en gratis PDF?
    Artikeln känns som reklam för en bok.

  3. Monica skriver:
    22 augusti, 2022 kl. 14:14

    Välkommen till Västerås stad där man jobbar stenhårt med att få ordning på detta. Både genom väl genomförda upphandlingar men inte minst genom väl fungerande uppföljning.

  4. Peter skriver:
    23 augusti, 2022 kl. 09:18

    Är imponerad av Västerås stads arbete med uppföljning och deras avtalsansvariga!

    Gör “branschorganisationens nyckeltal” offentlig så kanske det underlättar för alla parter!

  5. Hanna skriver:
    23 augusti, 2022 kl. 13:53

    Jag är så trött på att städbranschen klagar på offentlig sektors städupphandlingar. Har de funderat över varför det är sådana problem i just denna bransch? Handlar det om att upphandlare och beställarverksamheter är särskilt inkompetenta inom just detta område eller kan det handla om något annat?

    Det klagas också ofta på att offentlig sektor upphandlar städtjänster till lägsta pris. Jag har länge väntat med spänning på att städbranschen ska ge exempel eller förslag på effektiva utvärderingskriterier. Några sådana får vi tyvärr inte heller denna gång utan här framställs nyckeltal och auktorisation som lösningen, dvs faktorer som INTE kan användas för utvärdering.

  6. Matthias Lindholm skriver:
    26 augusti, 2022 kl. 09:21

    Vi uppskattar engagemanget som visas i dessa kommentarer gällande vårt inlägg i debatten! Det är precis vad som behövs! Kul med goda exempel som Västerås Stad och det finns såklart många fler!
    Förstår att våra Nyckeltal inte kan ställas som krav i en upphandling, det är inte vårt syfte heller. Tanken är att de ska vara ett stöd för en upphandlare att kunna avgöra rimligheten i ett anbud samt för leverantören att använda vid sin beräkning.
    Vi välkomnar och söker kontakt med SKR för dialog kring samarbete, bl a kring upphandlingar, där vi öppnar för att kunna erbjuda våra Nyckeltal och andra typer av viktiga samarbeten för branschen.
    Har redan etablerat samarbeten med Silf, Upphandlingsmyndigheten, Polisen, AMV, SKV mfl i samma syfte.
    Hos Upphandlingsmyndigheten finns en hel del bra tips och förslag på hur man kan ställa olika krav som inte behöver landa i lägsta pris. SKV har på sin hemsida tips på hur man kontrollerar vissa krav.
    Kolla där – och framförallt – kopiera inte gamla upphandlingsunderlag, de är just gamla.

  7. Anna skriver:
    26 september, 2022 kl. 09:43

    Hej Mathias,

    Hjälp oss upphandlare att då göra bättre lokalvårds upphandlingar genom att konkret ange vilka upphandlande myndighet har träffat rätt i sin upphandling utifrån nyckeltal, utvärdering med mera.

  8. Erik skriver:
    28 september, 2022 kl. 14:19

    Jag inser att det finns mycket för alla parter att göra här. Men jag blir så trött på att det är samma gamla tjat om pris “kontra” kvalitet. Det finns ingen inneboende motsättning mellan hög kvalitet och lägstapris. Det är kraven i upphandlingen som är viktiga för kvalitén, inte valet av utvärderingskriterier. Min erfarenhet av städbranschen är dessutom att man kan räkna med en överprövning om man går på annat än just lägsta pris. Branschen skulle göra sig själv och alla andra en välgärning genom att dra ner på processandet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Jagar goda affärer
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • KKV-förslag för ökad kvalitet

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
Aff diplomutbildning v.48 (IR) v.49(UH)
Vill utestänga fientliga stater
Från skog till hallar
Upphandlar säkerhet till Ukraina
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Får granska överdebitering
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Adda lanserar egen AI-modell
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Kräver dialog och uppföljning
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • Vill utestänga fientliga stater
  • Lyfter fram dolda rabatter

Läsarnas åsikter

H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…
LXV : Vill utestänga fientliga stater
Kalle, innerst inne hoppas jag att du tycker om hur livet i Sverige har fungerat på 1920-talet, för det är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026