Den gemensamma satsningen kommer trots att biogassatsningen i Jönköping dragits med stora förluster. För den förra fabriken uppgick förlusterna, under de tio år som den varit i drift, till mer än 200 miljoner kronor. Därför valde Jönköpings kommun att avveckla fabriken enligt ett beslut taget i början av 2017.
Under det senaste året har Region Jönköpings län tillsammans med länets kommuner utrett biogasens möjligheter i Jönköpings län.
I utredningen Samverkan för biogas i Jönköpings län – utredning om samverkansformer för ökad produktion och användning av biogas och tankningsinfrastruktur i Jönköpings län presenteras olika scenarier kring möjlig utveckling.
Utredningen (pdf) visar att möjligheterna att använda biogas som drivmedel inom framtidens transportsektor är goda, samtidigt som även elektrifiering, andra biodrivmedel och ett transporteffektivt samhälle kommer vara viktiga faktorer för att minska sektorns klimatpåverkan.
Det är möjligt att nå det som beskrivs som ett ”stort scenario”, som skulle resultera i en närmast fördubbling av efterfrågan på biogas i Jönköpings län, där den regionala kollektivtrafiken är en viktig del.
Stort scenario visar även ökade möjligheter att förse länets jordbruk med biogödsel, samt utbyggd gastankningsinfrastruktur i Jönköpings län.
Stort scenario bygger på tydliga regionala och kommunala riktlinjer för kollektivtrafik, fordonsflottor och transportupphandlingar samt samverkan mellan Region Jönköpings län och kommunerna.
I en gemensam överenskommelse föreslås nu Region Jönköpings län och kommunerna ställa sig bakom om ett antal åtaganden som bygger på utredningens slutsatser. Något som kan ge en i det närmaste fördubbling av efterfrågan på biogas och där kollektivtrafiken i länet står för en stor andel.
– Överenskommelsen mellan Region Jönköpings län och länets 13 kommuner innebär ett rejält kliv framåt i arbetet för en hållbar utveckling i länet och att nå uppsatta klimatmål och en fossilfri kollektivtrafik, säger regionråd Rune Backlund. Om den genomförs fullt ut får det stora, positiva konsekvenser för biogasmarknaden och de klimatpolitiska mål länet siktar mot.
Klimatneutrala transporter är en central fråga för att nå framgång och här har Region Jönköpings län och länets kommuner stora möjligheter att gå före i arbetet, menar Ann- Marie Nilsson, kommunstyrelsens ordförande i Jönköping.
– Region Jönköpings läns volymåtagande för kollektivtrafiken och kommunernas prioritering av gasfordon kommer att ge goda förutsättningar för fortsatt lokal produktion av biogas, säger hon.
Åtagandet om att Region Jönköpings län ska verka för att förbättra tillgången till tankställen för biogas, har stor betydelse för den regionala kollektivtrafiken, men också för andra intressenter.
– Med en utbyggnad av tankställen för kollektivtrafiken och nyttjande av stationerna i svenska gasnätet blir möjligheterna att tanka biogas klart bättre för såväl kommunernas fordon som för företag och privata bilägare, menar kommunalråd Niclas Palmgren, Gislaveds kommun.
Länets kommuner åtar sig dessutom att säkerställa insamlingen av matavfall, som vid sidan av avloppsslam är en av råvarorna i biogasproduktionen.
– Det gör att vi nyttjar en resurs inom länet som ger både biogas och biogödsel tillbaka och vi får på så vis ett fungerande kretslopp, säger Stefan Gustavsson, kommunstyrelsens ordförande i Sävsjö.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer