Söker man på e-faktura får man drygt 90 000 träffar enbart på svenska webbplatser. I de flesta fall handlar det om information från företag och kommuner att man som privatperson kan få sina fakturor i elektronisk form direkt in i bankens webbhandelssystem.
Men regeringens beslut att e-faktura ska bli obligatorisk för de svenska myndigheterna senast juli 2008 har säkerligen bidragit till att svenska företag nu på allvar börjar se över hur de ska göra sig av med pappershanteringen.
För leverantörerna innebär det här goda tider. Det gäller exempelvis Optiinvoice i Stockholm, som säger att efterfrågan har tagit fart ordentligt efter årsskiftet. Trenden tycks vara internationell, stora företag från Italien, Tyskland och Österrike har också hört av sig.
Optiinvoice utvecklade och patentsökte redan 2001 en metod för att distribuera och ta emot digitala dokument.
– Det är resursslöseri att skriva ut dokument, skicka det med posten för att sedan digitalisera det igen via en skanner. Det enda vi kräver är att kunderna har en dator och laddar ner vårt program. De som skickar fakturan betalar inget men vi tar cirka 70 öre per dokument av mottagaren, säger Tommy Strindfors, vice vd på Optiinvoice.
Sören Janstål, vd på analysföretaget Data Research DPU, tror på en stark tillväxt inom området.
– Cirka 70 procent av de svenska företagen och organisationerna har överhuvudtaget inte gjort någon investering på detta område, säger Sören Janstål.
Han tror därför på en febril verksamhet under året eftersom det finns så mycket att vinna på att digitalisera faktureringsprocessen.
– Vi talar om återbetalningstider på 3-9 månader jämfört med 2-3 år på andra it-investeringar.
Som exempel kan nämnas att svenska myndigheter hanterar 11 miljoner fakturor varje år och räknar med att kunna spara fyra miljarder kronor de första fem åren efter övergången till e-fakturor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer