Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Strumpgate – så kan dyra avtal undvikas

Juridisk krönikaDet har varit stor uppståndelse den senaste veckan om avtalet mellan Stockholms läns landsting, SLL, och Onemed avseende förbrukningshjälpmedel. Debatten väcker frågor om hur upphandlande myndigheter ska se till att kostnaderna för ett avtal stämmer med vad som förväntas. Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, ger exempel på åtgärder som står myndigheterna till buds.

| 2016-09-07

Huvudfrågan i debatten om avtalet mellan SLL och Onemed har varit att kostnaderna för vissa förbrukningshjälpmedel har blivit för höga, och framför allt betydligt högre än vad som förväntades när upphandlingen genomfördes. SLL har också bekräftat att prisbilden är radikalt annorlunda än vad SLL väntade sig med beaktande av de anbudspriser som Onemed offererade.

Hur kan då upphandlande myndigheter undvika en sådan situation som uppkommit vad gäller avtalet mellan SLL och Onemed? Vi ger exempel på några viktiga åtgärder, som kanske inte utnyttjades till fullo av SLL i den aktuella upphandlingen.

Tydlig och kontrollerbar kravställning. SLL krävde att leverantörens förstahandsprodukt skulle tillgodose minst 91 procent av brukarnas behov, och att resterande behov skulle tillgodoses av andrahandsprodukten. Även om ambitionen med ett sådant krav är vällovlig, är det näst intill omöjligt att på förhand kontrollera om det sortiment som offereras verkligen kommer att uppfylla kravet. Därmed riskerar ett krav av detta slag att i praktiken bli meningslöst. Det kan noteras att i en ansökan om överprövning[1] av SLL:s upphandling anförde en konkurrerande anbudsgivare att Onemed inte uppfyllde detta krav. SLL anförde att det är leverantören själv som avgör vilken produkt som bäst uppfyller kravet, och förvaltningsrätten ansåg det inte visat att Onemed inte uppfyllde kravet.

Verklighetsförankrad utvärderingsmodell. Utvärderingen av priser i SLL:s upphandling byggde på att förstahandsproduktens pris viktades till 91 procent och andrahandsproduktens pris viktades till 9 procent. Onemed har emellertid uppgivit att för ett visst hjälpmedelsområde var den verkliga fördelningen närmare 50-50, och att Onemed påpekat detta för SLL under upphandlingens gång. Det är givet att denna diskrepans kommer att avspegla sig i leverantörernas prissättning. Fiktiva volymer för inbördes viktning av priser kan visserligen användas, men det är oerhört väsentligt att de är väl underbyggda och förankrade i verkligheten.

Effektiva sanktioner i avtalet. Visserligen hade SLL ställt upp ett vite som skulle falla ut om den kravställda fördelningen mellan första- och andrahandsprodukter inte upprätthölls. Dock var just det område där ovan nämnda diskrepans mellan viktning och verklig fördelning förelåg, delvis undantaget från denna vitesbestämmelse. Sanktioner i avtalen (till exempel viten) är ett av de mest effektiva medlen för att undvika både strategisk prissättning och avtalsbrott, men det måste säkerställas att sanktionerna är kännbara och heltäckande.

Begränsa prisernas betydelse. Det finns flera sätt att minska prisernas betydelse i upphandlingar. Ett sätt är givetvis att vikta priserna lågt, men ett kanske än mer effektivt sätt är att helt enkelt sätta konkreta gränser för vilka belopp som får offereras för en viss produkt. SLL och Onemed har nu enligt uppgift kommit överens om ett takpris för resterande avtalstid. Inget hade rimligen hindrat att en liknande lösning kunde ha funnits med redan i upphandlingens underlag.

Avslutningsvis kan det konstateras att om det finns luckor i ett förfrågningsunderlag som leverantörer kan utnyttja för att öka chansen att vinna upphandlingen, så finns det klara incitament för leverantörerna att utnyttja dessa luckor.

Detta är något som upphandlande myndigheter måste räkna med.

För att undvika att en sådan situation uppkommer, måste incitamenten tas bort. Vi har pekat på några åtgärder som står till myndigheternas förfogande i detta avseende, och vår förhoppning är att framöver se fler upphandlingar där myndigheten använder sig av dessa åtgärder.

 

[1] Förvaltningsrättens i Stockholm dom av den 19 januari 2015 i mål 26431-14.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika Onemed

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026