Den samhällsekonomiska vinsten av att ställa sysselsättningskrav är stor. Det visar en ny beräkningsmodell som Upphandlingsmyndigheten tagit fram.
Sedan 2016 har Trafikverket i uppdrag av regeringen att ställa krav på sysselsättningsfrämjande åtgärder i samband med upphandling. Målet är att fler personer som står långt från arbetsmarknaden ska få jobb.
Leverantörerna måste erbjuda en anställningsperiod på tolv månader eller en praktikperiod på sex månader för var femtionde miljon i entreprenadkontrakt och var tjugofemte miljon i tjänstekontrakt. En upphandlad entreprenad värd 100 miljoner kronor ger två alltså platser, som i sin tur kan delas på flera personer.
Under 2018 hade Trafikverket nära hundra kontrakt som gav uppåt 200 platser för arbetslösa personer.
– Det bör kunna bli fler under 2019, säger Roger Rang, inköpsstrateg inom socialt ansvarstagande på Trafikverket.
Leverantörer som inte lyckas leva upp till kraven kan få böta, medan de som överträffar kraven kan få bonus.
Enligt Klara Arneman, kvalitetssamordnare på Trafikverket och ansvarig för sysselsättningsrapporteringen för pågående bro- och tunnelprojekt i Göteborg, har ingen krävts på böter. Däremot har en entreprenör fått bonus.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer