Det är Samtrans som via en direktupphandling ges chansen att visa vad de går för även i Täby. Kommunen har tecknat avtal med Samtrans som från och med den 1 mars blir ny leverantör av skolskjuts och turbundna resor för personer med funktionsvariationer samt äldre.
Ett av kvalitetskraven i avtalet mellan kommunen och Samtrans är att väntetiden på en transport inte ska överstiga tio minuter. Det ställs även särskilda krav på förare när det gäller förhållningssätt och förståelse för resenärernas olika behov.
– Vi är glada och nöjda över att ha skrivit avtal med en leverantör som uppfyller kommunens kapacitets- och kvalitetskrav. Det kommer att bidra till att kvaliteten förbättras för alla elever som åker skolskjuts, säger Patrik Forshage, utbildningschef i Täby.
De förare som ska utföra transporterna i Täby ska ha kunskap om förhållningssätt gentemot barn, barn med behov av särskilt stöd och personer med funktionsvariationer samt har förståelse för resenärer med olika typer av språk- och kommunikationssvårigheter.
Täby kommun och Samtrans planerar för övergången där målet är att det ska vara så smidig som möjligt för alla berörda.
Avtalet med Samtrans, värt över 20 miljoner kronor, gäller till och med den 1 mars 2019. Under den tiden gör kommunen en ny upphandling för avtal på längre tid.
Det tidigare gällande avtalet, med DRT Solutions, slöts sommaren 2017. Också det genom en direktupphandling. Anledningen var att det inte kommit in några anbud. Även det nya avtalet med Samtrans har slutits i en direktupphandling. Det beror, enligt näringslivschefen Leif Eriksson, på att han anser att marknaden kräver en ny upphandlingsmodell för persontransport.
– Jag konstaterar att Täby kommun har misslyckats igen i sin upphandling och kommunstyrelsens ordförande har sett sig tvingad till ännu en direktupphandling, säger Annica Gryhed (S) och oppositionens kommunalråd i Täby, till tidningen Mitt i.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer