För Täby kommun handlar det totalt om 292 registrerade avvikelser under 2016 i form av försenade bilar, uteblivna bilar men också fall där barn lämnats av på fel ställe eller ensamma trots att det står i skolskjutsavtalet att det ska ske hand till hand-överlämning. Dessutom finns flera rapporterade fall av utebliven kringservice, till exempel att man brutit mot regeln om garanterad, fast förare till barn med särskilda behov.
Trots att klagomålen kom in redan under våren rapporterades flest klagomål i början av höstterminen där över hälften av alla avvikelser rapporterades 18 augusti-30 september.
Patrik Forshage, utbildningschef i Täby, säger till Mitt i Stockholm att de nu krävt vite av Sverigetaxi samt att förklaringar till det inträffade inte kommit kommunen till del.
– Vi har inte fått någon riktig förklaring. Man har hänvisat till att de har haft brist på bilar eller att de bilar som är dedikerade har varit på fel ställen eller andra ställen. I vissa fall har vi sådana krav att det ska vara en och samma förare utifrån de behov som ett eller flera barn har. När inte den föraren har dykt upp har vi hört oss för hos Sverigetaxi. Då har vi fått förklaringen att de har befunnit sig i andra delar av länet, säger Patrik Forshage till Mitt i Stockholm.
Täby kommun har förutom viteskraven också inlett en parallell rättstvist med Sverigetaxi om att de fakturerat högre belopp än avtalet medger.
Avtalet med Sverigetaxi löper fram till sommaren. Enligt Patrik Forshage kom kommunen fram till att det inte var en bra lösning att akut bryta avtalet då alla barn som behöver skolskjuts drabbats.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer