Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Tillåten längd på ramavtal

Björn Bergström och Johan Stern, Ramberg Advokater, refererar en dom från Kammarrätten i Sundsvall som behandlar frågan om vilka skäl som kan vara giltiga, eller som inte är giltiga, för att ett ramavtal ska få överstiga fyra år.

| 2019-08-19
johan stern björn bergström
Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater.

Fakta i målet

Region Västerbotten upphandlade så kallad artroskopiutrustning samt förbrukningsmateriel till dessa. Upphandlingen skulle resultera i två olika avtal, ett för utrustningen och ett för förbrukningsmaterielen.

Avtalet som rörde förbrukningsmateriel, ramavtalet, hade en maximal avtalstid på elva år, med en grundavtalsperiod på fyra år och möjliga förlängningar på upp till sju år.

Arthrex Sverige ansökte om överprövning vid förvaltningsrätten i Umeå och anförde att då ramavtalet var fråga om ett ramavtal i LOU:s bemärkelse var den maximalt tillåtna avtalstiden endast fyra år, eftersom särskilda skäl för en längre avtalsperiod saknades.

Förvaltningsrättens bedömning

Förvaltningsrätten började med att bedöma om ramavtalet var ett ramavtal i LOU:s bemärkelse eller inte. Förvaltningsrätten utgick från om några volymer för avrop under avtalsperioden var fastställda eller inte. Ramavtalet innehöll i sig självt inga volymer, men hänvisade till avtalet om artroskopiutrustning.

Då inte heller avtalet om utrustning innehöll några volymer medförde det, enligt förvaltningsrätten, att inte heller ramavtalet, inte ens indirekt, innehöll någon fastställd volym för köp. Eftersom en sådan fastställd volym sakades måste det enligt förvaltningsrätten vara fråga om ett ramavtal.

Förvaltningsrätten gick därefter vidare för att bedöma om det fanns särskilda skäl för en längre avtalsperiod än fyra år. Förvaltningsrätten citerade EU-direktivets (2014/24/EU) skäl 62, andra stycket där följande framgår

”Det bör också klargöras att det kan finnas undantagsfall i vilka löptiden för själva ramavtalen bör få fastställas till mer än fyra år. Dessa fall, som bör vara vederbörligen motiverade framför allt av föremålet för ramavtalet, kan uppstå exempelvis när ekonomiska aktörer måste förfoga över utrustning för vilken avskrivningstiden är längre än fyra år och som måste vara tillgänglig när som helst under ramavtalets hela löptid.”

Förvaltningsrätten ansåg att då förbrukningsmaterielen endast var avsedd att användas för artroskopiutrustningen samt att utrustningens ekonomiska livslängd uppgick till sju år, förelåg den situation som beskrivits i skäl 62 till direktivet.

I och med detta fanns inget brott mot LOU och Arthrex ansökan om överprövning avslogs.

Kammarrättens bedömning

Även kammarrätten började med frågan om ramavtalet var ett ramavtal i LOU:s mening eller inte. Kammarrätten kom fram till samma resultat som förvaltningsrätten.

Regionen anförde som skäl för att ha en längre avtalstid än fyra år att patientsäkerheten skulle äventyras om det inte gick att säkerställa tillgång till förbrukningsmateriel och att denna var tvungen att levereras av leverantören av utrustningen. Regionen ansåg också att det även skulle vara tekniskt omöjligt att byta leverantör under de sju år som var utrustningens ekonomiska livslängd.

Regionen menade därför att om ramavtalet endast fick vara fyra år, skulle det bli ekonomiskt ofördelaktigt, då ytterligare en upphandling skulle komma att ske utan konkurrens, eftersom endast leverantören av utrustningen enligt regionen skulle vara aktuell att lämna anbud. Leverantören av utrustningen skulle därmed kunna lämna ett mycket högt pris för förbrukningsmaterielen vid den upphandling som skulle ske efter fyra år.

Regionen menade att Arthrex inte led någon skada av ramavtalets längd, då de inte vunnit upphandlingen av utrustning och därmed inte skulle bli aktuella för att delta i den nya upphandlingen av förbrukningsmateriel som skulle ske efter fyra år.

Kammarrätten såg ramavtalet som ett separat avtal och konstaterade att regionens skäl för att använda en längre avtalsperiod var att undvika en för regionen ekonomiskt ofördelaktig situation.

Skälen var därmed, enligt kammarrätten, kopplade till regionen och inte till upphandlingen eller ramavtalet. En tillämpning av de särskilda skäl som utgör grund för en längre avtalsperiod måste enligt kammarrätten ha en koppling till just upphandlingsföremålet. Då en sådan koppling saknades förelåg ett fel enligt LOU.

Kammarrätten prövade därför om Arthrex lidit, eller riskerat att lida, skada eller inte. Då för långa ramavtal anses förhindra, begränsa eller snedvrida konkurrensen får samtliga leverantörer enligt kammarrätten anses lida eller riskera lida skada, då den aktuella ”marknaden” stängts genom avtalsperioden.

Kammarrätten biföll därför Arthrex överklagande och förordnade att upphandlingen skulle göras om.

Analys

Avgörandet synliggör en fråga som inte är ovanlig och samtidigt av stor ekonomisk betydelse för den upphandlande myndigheten. Att köpa en utrustning som kräver viss förbrukningsmateriel medför att en konkurrensutsättning av förbrukningsmaterielen måste innefatta utrustningens totala livslängd. Annars kommer den upphandlande myndigheten att löpa en stor risk att få ett pris efter den inledande avtalsperioden som är mycket ofördelaktigt.

Den normala och sunda inköpsteori som beskrivs ovan kan dock, som synes, hamna i konflikt med reglerna i LOU.

Som framgår av förarbetena till LOU (prop 2015/16:195 s 1008 f) innehåller skäl 62 exempel på när avtalstiden kan vara längre än fyra år för ett ramavtal. Det finns dock anledning att anta att svenska domstolar kommer att vara relativt restriktiva i att avvika från det exempel som framgår av skäl 62. Ett exempel återfinns i Kammarrätten i Sundsvalls dom i mål nummer 2573–18, där man tog fasta på vissa säkerhetsaspekter vid installation av evakueringssystem på fartyg, där dessa system behövde vara likadana över tid.

Ett problem i det aktuella fallet synes var att regionen delade upp utrustningen och förbrukningsmaterielen i två olika avtal. En sådan omständighet borde dock i sig vara möjlig att genomlysa, på samma sätt som en genomlysning kan ske åt andra hållet, det vill säga att det bör inte vara avgörande hur ett avtal benämns, eller paketeras, utan vad det verkliga innehållet är.

En upphandling som resulterat i ett gemensamt avtal, skulle fortfarande vara ett ramavtal givet att inga volymer garanterades, men det skulle vara väsentligt enklare att resonera kring att den långa ekonomiska livslängden (och därmed avskrivningen) skulle tillåta en längre avtalstid.

Ett annat alternativ, som minskar risken för att någon angriper upphandlingen i efterhand, är dock att undvika att göra ett ramavtal. Som framgår av kammarrättens resonemang och även av andra domar (se till exempel kammarrätten i Jönköping mål 1871-13) är volymfrågan viktig. I 1871-13, som gällde telefoni konstaterade kammarrätten följande.

”Bastjänsterna (vår kommentar – de tjänster som upphandlande myndighet förbundit sig att köpa) utgörs enligt förfrågningsunderlaget av telefoni, internet och interna nätverk och motsvarar 82 procent av kontraktsvärdet. Optionstjänsterna utgörs av kringtjänster och motsvarar 18 procent av kontraktsvärdet. Bastjänsterna representerar således ett väsentligen högre värde än optionstjänsterna och får mot bakgrund av tjänsternas karaktär även i övrigt anses utgöra de mest väsentliga delarna av avtalet. Att optionstjänsterna är fler till antalet får i det sammanhanget anses vara av underordnad betydelse. Kammarrätten anser därför att det är de tjänster vars villkor är hänförliga till ett vanligt kontrakt enligt LOU (bastjänsterna) som kontraktet huvudsakligen avser. De regler som gäller för vanliga kontrakt enligt LOU ska därmed anses tillämpliga på upphandlingen i sin helhet. Det har inte påståtts att sammanläggningen av de båda typerna av tjänster i samma upphandling skulle utgöra ett kringgående av reglerna om ramavtal.”

Genom att förbinda sig att köpa en volym som överstiger 50 procent av det totala kontraktsvärdet kan en upphandlande myndighet, givet att sammanläggningen av olika områden inte endast är en konstruktion för att kringgå LOU, skapa ett vanligt kontrakt. En viss säkerhetsmarginal är av praktiska skäl nödvändig då optionerna ibland kan vara något osäkra med avseende på volym. Men avtalstiden styrs inte längre av reglerna i 7 kap, utan i stället av proportionalitetsprincipen.

Det kan självklart vara förknippat med vissa svårigheter att göra fasta åtaganden och uppskatta volymer, men det bör i många fall vara fullt möjligt. På så sätt undviker man att få en överprövning i efterhand och att fokus hamnar på LOU. I stället kan marknaden konkurrera om det som även ur deras perspektiv, är en rimlig konkurrensutsättning och avtalsperiod.

5. Målnummer och domstol

Kammarrätten i Sundsvalls dom den 7 maj 2019 i mål nummer 2459-18.

Sammanfattning

  • Åtaganden vad gäller köp är väsentliga vid bedömningen av om ett ramavtal föreligger.
  • När en upphandling resulterar i två ramavtal, kommer dessa ramavtal att kunna bedömas vart och ett för sig även om det finns en tydlig koppling mellan avtalen.
  • Om det för ett av ramavtalen saknas särskilda skäl enligt LOU för en längre avtalsperiod än fyra år, riskerar detta ramavtal att behöva göras om.

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026