Maria Losman, Ecoplan in medio, och Helena Norin, IVL, står bakom tipsen med erfarenheter som hämtats från deras roll som upphandlingsexperter i projektet Cirkulär upphandling i praktiken.
De sju punkterna presenterades under ett slutseminarium för projektet, som letts av innovationsprogrammet Re:source med deltagande från Region Gävleborg, Huddinge kommun, Högskolan i Dalarna, Region Västernorrland, Region Halland, Eskilstuna kommun och den nordskånska inköpscentral som leds av Östra Göinge kommun.
-Vi hade sex tips från början men så tillkom ett ytterligare från återbruksverksamheten i Dalarna, säger Maria Losman.
Glöm inte att man även kan jobba med befintliga avtal
-Det är tipset från Dalarna och det kan vara lite känsligt inom offentlig upphandling när man inte kan glida iväg och skapa en helt ny affär. Men det finns möjligheter att göra saker inom befintliga avtal., exempelvis utvecklingskrav i avtalen av det slag som Region Gävleborg jobbat med för hållbar textilupphandling som en del av projektet, säger Maria Losman
Upphandling kan inte rädda hela världen.
-Det är lätt att gripas av entusiasm och försöka lösa alla världsproblem. Vi som jobbar med upphandling dagligdags förstår att det inte är möjligt, men det kan vara bra påminna exempelvis miljöstrateger och andra som man jobbar tillsammans med, säger Maria Losman
Ofta är det bästa att inte köpa alls
-Fundera över behoven och ställ frågan hur man kan klara sig utan nyinköp. Ofta är det bråttom och man köper nytt av gammal vana. Tänk på vikten av nya vanor, arbetsmetoder och flöden för att inte fastna i gamla rutiner, säger Helena Norin.
Räkna med att det tar tid med marknaden
-Anbudsgivarna finns inte där helt självklart när man inte gör precis som på det gamla, vanliga sättet. Så man får leta lite som exempelvis Huddinge kommun gjort i projektet med kraft som lagts i marknadssonderingsfasen, säger Maria Losman
Försök jobba med utvecklingsprojekt
-Om det saknas leverantörer för att möta ett behov får man jobba med utveckling och där kan företag en stor roll att spela genom att erbjuda sig att vara testkund. Det behöver vara en tålig kund utifrån att utveckling ofta gör lite ont och det kan hända oväntade saker, säger Maria Losman
Engagemang i produkternas nästa led.
-Kan jag exempelvis få leverantören att återta sina varor? Eller kan försäljning vara ett alternativ? Vi har sett att ett inventarieregister är väldigt bra – både för att veta var i organisationen olika produkter finns och hur gamla de är. Det gynnar också återanvändning i den egna organisationen, säger Helena Norin.
Cirkulera inte dåliga produkter och material
-Kemikalier och andra oönskade ämnen ska inte recirkuleras . Det är bra med materialinventering innan man gör sig av med produkter för att identifiera olika riskprodukter, säger Helena Norin.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer