Med en årlig inköpsvolym på närmare 50 miljarder kronor har Trafikverket genom sin storlek något av en särställning bland statliga myndigheter.
Med det följer också särskilda åtaganden som regeringskrav på att kontinuerligt redovisa arbetet med strategiska inköp.
En första rapport lämnades över 2017 och i en ny, andra version ges en förhållandevis ljus bild över hur Trafikverket arbetar strategiskt på olika områden som att stärka leverantörsmarknader, främja konkurrens och bana väg för olika former av hållbarhetskrav.
I rapporten pekar Trafikverket bland annat på framgångsfaktorer som de egna leverantörsteamen som jobbar mot leverantörer kring prestationer och förbättringsområden samt ett löpande arbete för mer konkurrens med särskilt fokus på att släppa in utländska bolag samt små och medelstora företag i leverantörsvärmen.
-Eftersom vi är en av de största upphandlarna så är det också viktigt att vi tar ansvar och är med och utvecklar leverantörsmarknaden. Det gör vi till exempel genom samverkan och dialog med leverantörer samt via marknadsdialoger för att skapa förutsättningar för fler innovationsupphandlingar, säger Jan-Olof Andersson, utredare på Trafikverket.
Enligt Trafikverket har en medveten integrering av inköp i verksamheten gällande strategier och arbetssätt fungerat väl och det sker med styrning från högsta ledningen genom det beställarråd som handlägger viktiga inköpsfrågor och ser till att strategier och riktlinjer följs.
Ett par förändringar under 2020 är tänkta att ytterligare vässa arbetet med strategiska inköp.
Trafikverkets nyligen beslutade inköpspolicy ska ge en ännu tydligare markering av inköpsorganisationens betydelse för att ställa om transportsystemet i hållbar riktning.
Dessutom sker ett byte av upphandlingssystem under sommaren som öppnar för ökad digitalisering och därmed bland annat en mer effektiv utvärdering av anbud.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer