Granskningen har pågått sedan i höstas och totalt har 50 upphandlande myndigheter synats.
Gemensamt för 36 av dem är att de nu, enligt Konkurrensverkets formulering i respektive tillsynsbeslut ”förtjänar kritik för sitt agerade”.
I Upphandlingsmyndighetens fall har Konkurrensverkets utredning sin grund i en notering att flera av dess upphandlingar under 2021 och -22 inte hade efterannonserats.
Konkurrensverket har sedan funnit att Upphandlingsmyndigheten missat att i tid efterannonsera en upphandling om systemstöd för frågeservice, som hade ett värde av 930 000 kronor.
Av de 36 upphandlande myndigheter som får kritik är 13 allmännyttiga bolag som ägs av kommuner. Tillsynskritik riktas också mot 7 statliga myndigheter. Samtliga beslut går att ta del av via Konkurrensverkets webbplats.
Estrid Faust har varit projektledare för granskningen:
– De brister vi har sett i vår granskning ser ut på olika sätt. I vissa fall handlar det till exempel om bristande rutiner eller okunskap om att efterannonsering ska ske, eller att man lagt ut upphandlingar på konsulter som missat att efterannonsera, säger hon i en kommentar på Konkurrensverkets webbplats.
Myndigheten genomförde en granskning av efterannonseringar även 2017 – sedan dess har kraven på efterannonsering utökats.
– Vi vill sprida kunskap om skyldigheten att efterannonsera. Målet har varit att den ska bidra till att upphandlande myndigheter säkerställer sina interna riktlinjer för efterannonseringar av upphandlingar, både att riktlinjer finns och att de efterlevs, säger Estrid Faust om granskningen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer