Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

UHM bland ”syndarna”

36 upphandlande myndigheter får kritik av Konkurrensverket för att de inte följt lagkrav på efterannonsering. Upphandlingsmyndigheten finns med på ”listan”.

| 2024-12-20
Estrid Faust, Konkurrensverket.

Granskningen har pågått sedan i höstas och totalt har 50 upphandlande myndigheter synats.

Gemensamt för 36 av dem är att de nu, enligt Konkurrensverkets formulering i respektive tillsynsbeslut ”förtjänar kritik för sitt agerade”.

I Upphandlingsmyndighetens fall har Konkurrensverkets utredning sin grund i en notering att flera av dess upphandlingar under 2021 och -22 inte hade efterannonserats.

Konkurrensverket har sedan funnit att Upphandlingsmyndigheten missat att i tid efterannonsera en upphandling om systemstöd för frågeservice, som hade ett värde av 930 000 kronor.

Av de 36 upphandlande myndigheter som får kritik är 13 allmännyttiga bolag som ägs av kommuner. Tillsynskritik riktas också mot 7 statliga myndigheter. Samtliga beslut går att ta del av via Konkurrensverkets webbplats.

Estrid Faust har varit projektledare för granskningen:

– De brister vi har sett i vår granskning ser ut på olika sätt. I vissa fall handlar det till exempel om bristande rutiner eller okunskap om att efterannonsering ska ske, eller att man lagt ut upphandlingar på konsulter som missat att efterannonsera, säger hon i en kommentar på Konkurrensverkets webbplats.

Myndigheten genomförde en granskning av efterannonseringar även 2017 – sedan dess har kraven på efterannonsering utökats.

– Vi vill sprida kunskap om skyldigheten att efterannonsera. Målet har varit att den ska bidra till att upphandlande myndigheter säkerställer sina interna riktlinjer för efterannonseringar av upphandlingar, både att riktlinjer finns och att de efterlevs, säger Estrid Faust om granskningen.

Läs mer: EfterannonseringEstrid FaustKonkurrensverketUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "UHM bland ”syndarna”"

  1. Robin Anderson Boström skriver:
    20 december, 2024 kl. 14:25

    Konkurrensverket missar skogen för träden. Majoriteten av alla efterannonser i Sverige uppfyller inte lagkraven oavsett om den upphandlande myndigheten har gjort rätt eller inte. Anledningen till detta är att den marknadsledande aktören för registrerade annonsdatabaser, Mercell, inte publicerar efterannonser på ett korrekt sätt. De riktiga efterannonserna döljs bakom betalväggar och det är endast en kraftfullt beskuren version av efterannonsen som kan nås öppet och publikt. Det finns även en begränsning om hur många av dessa öppna efterannonser som man kan läsa innan man som användare stängs ute ur systemet.

  2. Heidi Marks skriver:
    21 december, 2024 kl. 22:35

    Är det bara jag som vill veta vilka de 14 upphandlande myndigheterna, som har gjort rätt och efterannonserat, är?

  3. Björn skriver:
    30 december, 2024 kl. 10:07

    Efterannonseringsinstitutet är ett typexempel på regler skapade för reglernas skull. Byråkrati som syftar till att upprätthålla och sysselsätta en byråkratklass. EU:s krav på efterannonsering i offentlig upphandling innebär en onödig administrativ börda som helt saknar praktisk nytta för upphandlande myndigheter och enheter med begränsade resurser. Leverantörer använder knappast efterannonser som ett strategiskt verktyg för att öka sina affärer. Eller kanske någon kan visa att så är fallet? Informationen publiceras först efter att avtalet ingåtts, vilket inte ökar konkurrensen men istället riskerar att exponera leverantörers affärshemligheter och minska deltagandet i framtida upphandlingar. Det är redan visat av EU:s revisionsrätt, men genom att detaljstyra medlemsstaternas upphandlingsregler upprätthåller EU ett stelbent system som hämmar effektivitet och konkurrens, utan att leverera den transparens det utlovar. Det främjar dessutom framväxten av oligopolmarknader.

  4. Per Johansson skriver:
    28 januari, 2025 kl. 14:30

    Jag är inte ett dugg förvånad över den låga efterannonseringsgraden med tanke på hur administrativt betungande efterannonseringen är. Det är också väldigt svårt att förstå värdet av viss information som är obligatorisk i efterannonsen. Att administrera en (1) efterannons kan ofta innebära en halv dags arbete och det innebär också att den information som tillförs inte är speciellt tillförlitlig. Man kan därför definitivt ifrågasätta vilket värde efterannonseringen tillför.

    I en upphandling nyligen var det 246 obligatoriska uppgifter som efterfrågades. I en mer omfattande upphandling kan det vara betydligt fler.

    De uppgifter som krävdes var bla NUTS-kod för alla anbudsgivare, telefonnummer till anbudsgivare samt uppgift om anbudsgivaren använder sig av underleverantörer eller inte, oavsett om det handlade om en antagen eller ej antagen leverantör.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026