Hur kan vi hjälpa personer med kognitiva nedsättningar att få bättre struktur på sin vardag och därmed minska behovet av personalstöd?
Så resonerade Skellefteå kommun när man hösten 2017 drog igång det utvecklingsarbete som lett fram till en mobilapp som snart kommer att finnas på Google play och Appstore.
Efter att ha identifierat behoven konstaterade kommunen att det inte fanns något samlat bra digitalt verktyg som vände sig till vuxna användare. Därför valde man att vända sig till it-branschen genom en innovationsvänlig funktionsupphandling.
Utgångspunkten var att hålla sig under gränsen för direktupphandling och att hitta en leverantör som var villig att själv ta ansvaret för lösningen – den skulle alltså inte ägas av kommunen, berättar Carina Norman, verksamhetsutvecklare på socialkontoret.
En annons på E-avrop följt av en RFI väckte stort intresse i branschen.
– Resultatet av RFI:n blev ett upphandlingsunderlag med mindre detaljstyrning kring form och teknik, men skarpare formulering av mål, syfte, målgrupp och funktionskrav. Upphandlingsunderlaget lämnade även öppet för företag att själva föreslå affärsmodell, säger Carina Norman.
Till slut föll valet på it-konsultbolaget Cybercom, som har utvecklat appen i nära samarbete med både kommunen och brukarna.
– Vi är inne i slutfasen med våra tester nu. Målet är att appen ska vara klar före årsskiftet, säger Carina Norman.
Hon berättar att det handlar om att stötta användarna att få en bra struktur på sin vardag och att motiveras att göra olika saker.
För en person med nedsatt tidsuppfattning kan det vara svårt att motivera sig till att städa efter jobbet. I appen kan man visuellt tydliggöra tidsaspekten vilket ökar förståelse för hur lång tid varje moment tar och att det då kan finnas tid över till annat.
– En annan utmaning är att många bränner för mycket energi i början av veckan. Med hjälp av färgkodning av aktiviteterna kan man få hjälp att fördela energiåtgång under veckan och få en jämnare nivå.
Appen kommer också att ha en slags ”nödknapp” om något oförutsett inträffar, som att man missar bussen hem.
– I stället för att drabbas av ångest får personen en tydlig instruktion i sin telefon: Missar du buss nummer 4, vänta på nummer 5 i stället som går om tio minuter …
Appen har också inslag av så kallad gamification där användaren motiveras på olika sätt, exempelvis genom medaljer, poäng eller möjlighet att ”levla”.
– Jag har stora förväntningar på appen, som kan komma att användas av många fler än vår primära målgrupp. Ett exempel är äldre som börjar få problem med minnet eller barn med kognitiva utmaningar som behöver stöd i sin vardag, säger Carina Norman.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer