Det första överrättsavgörandet avseende konkurrenslagens så kallade KOS-regler om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet belyser på ett intressant sätt hur myndigheter inte bara omfattas av särskilda regler när de köper varor eller tjänster, utan även när de säljer eller hyr ut något.
KOS-reglerna ger Konkurrensverket möjlighet att väcka talan mot myndigheter och offentligt ägda företag som bedriver säljverksamhet, och yrka att hela verksamheten eller ett visst förfarande i densamma ska förbjudas. En förutsättning för ett sådant förbud är att verksamheten eller förfarandet innebär en konkurrensbegränsning eller risk för konkurrensbegränsning.
I det aktuella fallet arrenderade kommunalförbundet Räddningstjänsten Dala Mitt (RDM) ett område för utbildning av brandmän. Detta övningsområde var av intresse för ett antal leverantörer som hade ramavtal med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) om att leverera sådana utbildningar till MSB. RDM kom överens med en ramavtalsleverantör om att RDM skulle utföra utbildningarna och bedriva utbildningarna på det aktuella övningsområdet om leverantören tilldelades avtal i någon av MSB:s förnyade konkurrensutsättningar. RDM beslutade även att inte tillhandahålla övningsområdet till någon av de andra ramavtalsleverantörerna.
Det var denna vägran att ge Stanley Security tillträde till övningsfältet som blev föremål för domstolarnas prövning. Konkurrensverkets talan ogillades i tingsrätten, men efter överklagande till Marknadsdomstolen (som är sista instans i dessa mål) förbjöds RDM att vägra Stanley Security tillträde, och att tillämpa förfaranden med samma effekt.
Avgörandet visar tydligt att offentliga aktörer inte kan nöja sig med att följa upphandlingsreglerna, utan att även deras tillhandahållande av varor eller tjänster kan bli föremål för granskning. I detta fall var situationen extra pikant eftersom anledningen till RDM:s vägran var att kommunalförbundet åtagit sig att utföra utbildningar och upplåta området till en av Stanley Securitys konkurrenter, men även i andra situationer kan det finnas goda anledningar för upphandlande myndigheter och enheter att nagelfara sina verksamheter för att säkerställa att reglerna i konkurrenslagen följs.
Avgörandet är intressant för upphandlingssverige även av en annan anledning – i just detta fall var övningsfältet av intresse för de ramavtalsleverantörer som ville delta i MSB:s förnyade konkurrensutsättningar. Enligt Konkurrensverkets beräkningar så ledde den konkurrenssnedvridning som tillträdesvägran innebar att anbudspriserna i MSB:s upphandlingar blev ”avsevärt högre” än vad de annars hade varit.
Målnummer och domstol: Marknadsdomstolen, mål nr A 1/13
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer