Arbetsmiljöverkets statistik visar att att tolv personer, bland andra en vägarbetare och en flaggvakt, dödats i trafiken när de befann sig på vägen utanför sitt fordon från 2008 till maj 2016.
Fackförbundet Seko anger att varannan vägarbetare varit med om en trafikrelaterad olycka under det senaste året .
Trafikverket och kommunerna upphandlar anläggnings- och underhållsarbete till en huvuddel av det svenska vägnätet och Seko pekar på en rapport av Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, som visade att det ofta är lägsta pris som avgör upphandlingarna.
Det gör, enligt Seko och Sveriges branschförening för säkrare vägarbetsplatser, SBSV, att säkerheten hamnar i skymundan. De anser också att beställarna har för dålig kontroll på om entreprenörerna lever upp till minimikraven i upphandlingen när arbetet utförs.
– Om kraven inte är inskrivna i kontraktet kan entreprenörerna ostraffat fuska med säkerheten, säger Björn-Inge Björnberg, chef för Väg och ban på Seko, till Arbetarskydd.
Enligt Seko kontrollerade Trafikverket under 2016 sju procent av vägarbetsplatserna, eller 744 stycken.
– Vi är öppna för att det kan vara för få kontroller, säger säkerhetsstrateg Ylva Berg vid Trafikverket, till Arbetarskydd.
Så, egentligen är det fråga om bristande beställarkompetens – man ställer ovidkommande krav eller kontrollerar inte att de följs, som är problemet? Man köper hellre billiga än bra entreprenörer? Felet är således inte lagstiftningen om offentlig upphandling.
“Man köper hellre billiga än bra entreprenörer?”
Lägsta pris är inte heller problemet om kravställningen är bristfällig och uppföljningen obefintlig.
Sedan
Sedan kan man inte skylla allt på upphandling när det som i dagarna vid ett vägarbete på E6 i Skåne under 2 timmer bötfälls 43 bilister och 29 av dessa blir av med körkortet på plats för att de kör för fort förbi ett vägarbete. Den som körde fortast körde i 124 km/h och då är det hastighetsbegränsat till 50 km/h vid vägarbetet.