I ett pressutskick betonar Trafikverket att ”hastighetsefterlevnad” för trafiken som helhet kan rädda 50 liv per år och minska koldioxidutsläppen med två procent
Med den ”färdplan” som antagits räknar myndigheten med att upphandlade leverantörer för större projekt ska bidra till att rädda liv och klimat.
– Trafikverket handlar upp entreprenader för cirka 37 miljarder kronor varje år. Det gör oss till en stor aktör som kan påverka utvecklingen. Därför inför vi krav på hastighetsefterlevnad i de transporter som utförs inom våra upphandlade entreprenader. säger Anna Tunmarker, ansvarig för Trafikverkets arbete med hållbara hastigheter.
Med början igår ställer Trafikverket instegskrav på sina entreprenörer, som måste ha metoder, rutiner eller system för hastighetsefterlevnad av transporter inom entreprenaden.
På så sätt vill Trafikverket skapa en medvenhet kring frågorna och etablera dialog som förberedelse för en gradvis skärpning av kraven.
Den färdplan som myndigheten beslutade om i höstas tar sikte på att entreprenörer under 2023 ska redovisa hastighetsefterlevnad för transporter i samtliga entreprenader som Trafikverket upphandlat.
Under året kommer Trafikverket att arbeta med två pilotprojekt för att bygga upp erfarenheter och kunskap om hur det praktiska arbetet kan läggas upp kring kraven, typ teknik som kan användas, juridiska frågor, lämplig uppföljning och hur kostnader påverkas.
Satsningen har sin grund i en bredare överenskommelse från 2019 där Trafikverket, Polisen och en rad ledande privata ”transportköpare” enades om åtgärder.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer