Flygtrafikledningsmonopolet har fallit. Svenska flygplatser kan numera upphandla denna typ av tjänster på en konkurrensutsatt marknad – något som gjorts i Västerås, Växjö och Örebro.
Även om samtliga kommersiella flyg på dessa flygplatser avgått och landat i tid har övergången från LFV till det privata företaget ACR (Aviation Capacity Resources) inte varit problemfri. Bakom kulisserna pågår ett smärre drama.
Flygledarna i Växjö och Örebro tackade ja till ACR:s erbjudande om verksamhetsövergång. Deras fem kolleger i Västerås tackade nej. Fackförbundet ST, som organiserar flygledarna, beskriver det nya avtalet som en tydlig villkorsförsämring.
För Västerås har detta inneburit att de reguljära frakt- och passagerarflygningarna med Ryanair gått enligt tidtabell, men för privat trafik har flygplatsen hållits stängd. ACR löste det genom att låna in trafikledare från Örebro Airport och nu arbetar man för att finna långsiktigt hållbara lösningar.
– Jag förstår att ovissheten har varit svår. Vi ska nu bevisa att flygledarna i Växjö och Örebro har fattat rätt beslut genom att bli den mest attraktiva arbetsgivaren i branschen, säger Wilhelm Wohlfahrt, vd för ACR.
Ulf Axelsson, flygplatschef på Smaland Airport i Växjö, anser att det är positivt att marknaden för flygtrafikledningstjänster nu är avreglerad och konkurrensutsatt. Han säger att det var lite nervöst att byta leverantör, men att nu är det gjort.
– Vår förhoppning är att dämpa kostnadsutvecklingen för flygbranschen för att förhoppningsvis få flygbolagen att vågar satsa på mer trafik.
Samtliga flygplatser i Sverige kommer att upphandla flygtrafiktjänster inom de närmaste åren.
– Vi ska delta i alla upphandlingar och hoppas på att vinna förtroende inte bara från dem som upphandlar tjänsterna, utan även från dem som ska välja arbetsgivare, säger Wilhelm Wohlfahrt.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer