Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Utvärdera livscykelkostnad – en utmaning

Juridisk krönikaI lagrådsremissen från juni föreslås att de nya upphandlingslagarna tydligt ska ange att kostnaderna under livscykeln för en vara, tjänst eller byggentreprenad ska kunna beaktas vid utvärderingen av anbuden. Fredrik Linder och Erik Sigfridsson, Hamilton Advokatbyrå, anser att det är positivt med ett ökat fokus på livscykelkostnaden. Samtidigt finns ett stort behov av vägledning till myndigheterna för denna typ av utvärdering.

| 2015-12-15

I de nya upphandlingslagarna som regeringen föreslår med anledning av de nya EU-direktiven anges att den leverantör vars anbud är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet ska tilldelas kontraktet.

Begreppet ”ekonomiskt mest fördelaktiga” har inte samma innebörd som det tilldelningskriterium som i dag återfinns i både LOU och LUF. I stället utgör begreppet ett överordnat begrepp enligt vilken all utvärdering ska ske. Vilket anbud som är det mest fördelaktiga ska utvärderas efter antingen bästa förhållande mellan pris och kvalitet, kostnad eller pris.

Således kommer nya LOU och LUF att innehålla tre olika tilldelningskriterier, ”pris”, ”kostnad” och ”bästa förhållande mellan pris och kvalitet”. ”Pris” motsvarar tilldelningskriteriet lägsta pris som i dag finns i LOU och LUF.

Enligt lagförslagen ska tilldelningskriteriet ”kostnad” räknas fram genom en analys av kostnadseffektivitet, exempelvis genom en livscykelkostnadsanalys. Vid utvärdering enligt ”bästa förhållandet mellan pris och kvalitet” ska myndigheten bedöma anbuden genom tilldelningskriterier som är kopplade till upphandlingsföremålet; exempelvis kvalitetsaspekter, miljöaspekter och sociala aspekter. Även här kan livscykelkostnaden beaktas.

Redan i dag är det fullt möjligt att beakta livscykelkostnader vid utvärdering av anbud, men det är relativt ovanligt att så sker även om vissa myndigheter gör det. De nya EU-direktiven samt regeringens förslag till nya LOU och LUF syftar till att livscykelkostnader ska få ett ökat genomslag vid utvärderingar.

Vad som utgör livscykelkostnaden är inte givet och kan vara komplicerat. Förenklat är livscykelkostnaden kostnaderna som uppstår under varans, tjänstens eller byggentreprenadens livstid. Livscykelkostnader delas in i två grupper, interna och externa kostnader.

Interna kostnader är sådana som myndigheten måste betala. I lagförslagen exemplifieras dessa som kostnader för förvärv, användning, underhåll och vid livslängdens slut. Således kan bland annat drivmedels-, reparations- och skrotningskostnader vara interna kostnader.

Externa kostnader kan avse miljöeffekter i form av kostnader för utsläpp av klimatpåverkande ämnen och kostnader för miljöanpassning. Även andra skador på natur och människors hälsa kan utgöra externa miljöeffekter.

Vi är positiva till ett ökat fokus på utvärdering av livscykelkostnader. Det är dock mycket väsentligt att det tydligt framgår för anbudsgivarna i upphandlingsdokumentationen vilka komponenter som beaktas i livscykelkostnaden samt hur dessa uppgifter ska redovisas i anbudet. Det måste även klart framgå hur livscykelkostnaden kommer att beräknas vid utvärderingen.

Lagförslagen anger även att den upphandlande myndighetens metod för att bedöma kostnader för externa miljöeffekter måste baseras på objektiva och icke diskriminerande kriterier, vara likabehandlande och tillgänglig för leverantörerna. Det får inte heller vara orimligt svårt för leverantörer att tillhandahålla de uppgifter som myndigheten efterfrågar.

Då livscykelkostnaderna kan skilja sig stort åt beroende på vad som upphandlas kan det vara svårt att utforma ett förfrågningsunderlag som är tillräckligt tydligt. Det kan även vara svårt att kontrollera att de uppgifter som lämnas av anbudsgivarna är korrekta.

För att utvärdering av livscykelkostnad ska få ökat genomslag i framtida upphandlingar är det därför nödvändigt att vägledning ges till upphandlande myndigheter. Viss vägledning på området har tidigare tillhandahållits av Miljöstyrningsrådet och sedan den 1 september i år är det den nya Upphandlingsmyndigheten som ska tillhandahålla sådant stöd.

På Upphandlingsmyndighetens hemsida finns vissa allmänna råd till myndigheter hur de kan arbeta strategiskt med livscykelkostnad och hur livscykelkostnaden kan beaktas i utvärderingen. För att en vägledning ska bli ett praktiskt hjälpmedel behöver den dock vara produktspecifik.

På Upphandlingsmyndighetens hemsida finns några få produktspecifika vägledningar. Här kan konstateras att det finns behov av ytterligare produktspecifika vägledningar avseende livscykelkostnader.

Sådana vägledningar är nödvändiga för att utvärdering av livscykelkostnader ska få ett större genomslag i enskilda upphandlingar.

 

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026