Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Utvärdera redan från början”

DebattDen pågående tillbakagången till kontorslandskapet är ett ämne alla pratar om, oavsett om det handlar om eventuella hybrida planer eller en hundraprocentig återgång. Många är också de som under coronapandemin förändrat sina arbetssätt, skriver Anna Bergendal på Enfo.

| 2021-11-23
Anna Bergendal, ansvarig för området Data and Analytics på it-tjänsteföretaget Enfo.

Man har inte bara behövt förlita sig på molntjänster och digitala mötesverktyg för att få vardagen att fungera – en långsiktig, agil och kostnadseffektiv strategi har varit en nödvändighet för överlevnad.

Så har det inte alltid sett ut.

Inom it-branschen är det inte ovanligt att anamma de senaste trenderna utan att ha en tillräckligt realistisk bild av vad det innebär för verksamheten eller hur man kan bibehålla digital trygghet när mängden data ökar.

Kort förklarat: Man upphandlar kostsamma system i tron att det ska förbättra process x, men man saknar tillräckliga insikter kring vad det är som ska lösas eller hur process x faktiskt påverkar övriga delar av organisationen. Eller så ser man inte alls hur en verksamhetsprocess kan bli bättre.

Först i ett långt senare skede märker ledningen att det inte alls blev som det var tänkt och ger verktyget skulden. Nytt system upphandlas… och så är vi tillbaka på ruta ett igen.

Ett sådant arbetssätt innebär inte bara resursslöseri utan leder även till att man tappar nyttan med – och tilltron till – tekniken. Om det är något vi borde ha lärt oss under pandemin är det att tekniken borde fungera som möjliggörare och nav inom organisationen, men för att göra det behöver den implementeras baserat på kunskap – både om tekniken i sig och om den aktuella organisationen.

För att undvika en potentiellt kostsam och ineffektiv implementering bör organisationen inkludera följande fyra punkter redan i planeringsstadiet.

Låt förstudien utgöra en självklar del
De flesta kan nog vara överens om att research innan köp är en bra sak. Inte skulle du köpa en bostad på vinst och förlust, utan att först noga ha granskat området, marknaden och renoveringsbehoven. På samma sätt bör förstudien kalkylera vad det är som är mest prioriterat inom organisationen och vad det är man ska lösa. Behöver man snabbt expandera i en viss IT-miljö? Ja, då är det förmodligen ett system anpassat för denna miljö som behövs. Ser man ett förändrat klimat de kommande tre åren, där företagets legacy-system och on-premlösningar behöver bytas? Då lär scenariot se annorlunda ut.

Var inte rädd för att inte kunna
En implementering har bäst förutsättning att bli lyckosam när beställaren är tydlig med vilka behov som finns och inte är rädd att fråga när något är oklart. Att släppa stoltheten och be om hjälp där det behövs är en förutsättning för att resten av processen ska bli lyckad.

Utvärdera nyttan
Det är lika viktigt att göra en ordentlig förstudie som att utvärdera nyttan av upphandlingen. Blev det verkligen som vi tänkt oss? Har vi verkligen fått den nyttan vi efterfrågade i förstudien? Att allt klaffar från start fram till utvärdering är sällsynt – oftast uppstår nya behov allt eftersom – men genom att tillåta sig att granska längs med vägen blir det enklare att undvika misstag framöver.

Gör det inte onödigt krångligt
En nyckelfaktor för att ett nytt verktyg ska landa väl är att börja med något som är enkelt att driva igenom och implementera. Det ger snabb effekt hos användarna som tycker att ”det här verktyget var ju en bra idé! Jag vill veta mer.” Därefter blir det smidigare att bygga ut allt eftersom.

Pandemin har skapat en ny miljö och i många fall är det allt annat än självklart att nuvarande lösningar kommer att kunna hantera de nya förutsättningarna. Men det kommer att leda till att många organisationer kommer att springa på fel bollar, ge sig ut på allt smalare stigar som helt plötsligt tar slut – bara för att man blir stressad av att inte hänga med i utvecklingen.

Långsiktighet, kunskap och flexibilitet är vägen framåt. Och det arbetet börjar redan vid upphandlingsbordet.

Anna Bergendal
ansvarig för området Data and Analytics på it-tjänsteföretaget Enfo

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026