Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Våga utvärdera kvalitet!

Juridisk krönikaPris spelar ofta en för stor roll vid upphandlingar. Lagstiftningen är inget hinder mot att fokusera på kvalitet. Vad som krävs är att inköpare i större utsträckning vågar utvärdera kvalitet. Det menar Fredrik Linder och Nike Berlin, Hamilton advokatbyrå, i en krönika.

| 2013-03-11

Att kvalitet inte får tillräckligt genomslag vid offentlig upphandling drabbar inte bara upphandlande myndigheter. Även leverantörer påtalar att prisfokuseringen är negativ för de upphandlade varornas och tjänsternas kvalitet. Särskilt mindre företag med specialkompetens får svårt att delta i upphandlingar när priset står starkt i fokus.

Utvärdering av kvalitet kan uppfattas som svårt. Detta kan leda till upphandlingar där pris är enda utvärderingskriterium. Det kan även leda till att upphandlande myndigheter i förfrågningsunderlaget anger att de ska utvärdera vissa kvalitetskriterier, men att anbudgivarna inte får vägledning vad som ska uppfyllas för att erhålla maximal poäng.

bland anges även att myndigheten ska göra en samlad bedömning av kvalitetskriterierna vilket öppnar upp för godtycke. Att sådana utvärderingsmodeller som ger upphandlande myndighet en närmast fri prövningsrätt strider mot upphandlingslagstiftningen är ingen nyhet. Det är därför förvånande att sådana modeller fortfarande förekommer. Som exempel kan nämnas en dom från februari i år från Kammarrätten i Stockholm (mål nr 7362-12) där kommunen upphandlade drift av äldreboende. En utvärderingsgrupp skulle göra en samlad bedömning av kvalitetskriterier utan att det framgick tydligt vad som skulle tillmätas betydelse. Till följd av denna transparensbrist ansåg kammarrätten att upphandlingen måste göras om.

Upphandlingslagstiftningen erbjuder goda möjligheter för upphandlande myndigheter att utvärdera kvalitet. Varje aktör kan dock ha olika uppfattning om kvalitet och om egenskapers relativa betydelse. Helt centralt vid utvärdering av kvalitet är därför att den upphandlande myndigheten tidigt utreder sina behov och preferenser och beskriver dem tydligt, så att leverantörer kan lämna konkurrenskraftiga anbud. När den grunden är lagd finns olika modeller som ger bra förutsättningar för utvärdering av kvalitet. Här är två exempel på sådana modeller.

  • Pris justeras för den kvalitet som uppnås; I denna modell kan påslag eller avdrag från offererat pris ske beroende på hur väl anbudsgivaren uppfyller uppställda kvalitetskriterier. Den upphandlande myndigheten måste här tänka på att villkoren för prisjustering ska framgå tydligt i förfrågningsunderlaget, så att leverantörerna kan utläsa vad myndigheten anser utgöra minimal respektive maximal kvalitetsstandard.
  • Kvalitetskonkurrens till givet pris; I denna modell fastställer den upphandlande myndigheten i förfrågningsunderlaget det pris som ska gälla. Även här måste givetvis myndigheten tydligt ange hur kvalitetskriterierna kommer att utvärderas och vad som kommer att tillmätas betydelse. En variant av denna modell är att man istället för att tillämpa ett givet pris istället i förfrågningsunderlaget anger ett intervall inom vilket pris får offereras.

Vi vill även understryka vikten av att uppställa kvalitetskriterier som så långt som möjligt kan kontrolleras under avtalstiden. För att myndigheten ska få den kvalitet man upphandlat (och till det pris som upphandlats) behöver uppföljning ske löpande under avtalstiden. Avtalsvillkoren bör därför utformas så att det ligger i leverantörens intresse att leverera avtalad kvalitet.

Avtalsuppföljning är även viktig för kommande upphandlingar. De erfarenheter som den upphandlande myndigheten skaffar sig avseende eventuella kvalitetsbrister under avtalstiden, alternativt de positiva kvalitetsaspekter som inte utvärderats i den tidigare upphandlingen, kan myndigheten använda för att uppställa bättre och mer precisa kvalitetskriterier i nästa upphandling.

Advokat Fredrik Linder och jur. kand. Nike Berlin, Hamilton Advokatbyrå

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026