Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Våga utvärdera kvalitet!

Juridisk krönikaPris spelar ofta en för stor roll vid upphandlingar. Lagstiftningen är inget hinder mot att fokusera på kvalitet. Vad som krävs är att inköpare i större utsträckning vågar utvärdera kvalitet. Det menar Fredrik Linder och Nike Berlin, Hamilton advokatbyrå, i en krönika.

| 2013-03-11

Att kvalitet inte får tillräckligt genomslag vid offentlig upphandling drabbar inte bara upphandlande myndigheter. Även leverantörer påtalar att prisfokuseringen är negativ för de upphandlade varornas och tjänsternas kvalitet. Särskilt mindre företag med specialkompetens får svårt att delta i upphandlingar när priset står starkt i fokus.

Utvärdering av kvalitet kan uppfattas som svårt. Detta kan leda till upphandlingar där pris är enda utvärderingskriterium. Det kan även leda till att upphandlande myndigheter i förfrågningsunderlaget anger att de ska utvärdera vissa kvalitetskriterier, men att anbudgivarna inte får vägledning vad som ska uppfyllas för att erhålla maximal poäng.

bland anges även att myndigheten ska göra en samlad bedömning av kvalitetskriterierna vilket öppnar upp för godtycke. Att sådana utvärderingsmodeller som ger upphandlande myndighet en närmast fri prövningsrätt strider mot upphandlingslagstiftningen är ingen nyhet. Det är därför förvånande att sådana modeller fortfarande förekommer. Som exempel kan nämnas en dom från februari i år från Kammarrätten i Stockholm (mål nr 7362-12) där kommunen upphandlade drift av äldreboende. En utvärderingsgrupp skulle göra en samlad bedömning av kvalitetskriterier utan att det framgick tydligt vad som skulle tillmätas betydelse. Till följd av denna transparensbrist ansåg kammarrätten att upphandlingen måste göras om.

Upphandlingslagstiftningen erbjuder goda möjligheter för upphandlande myndigheter att utvärdera kvalitet. Varje aktör kan dock ha olika uppfattning om kvalitet och om egenskapers relativa betydelse. Helt centralt vid utvärdering av kvalitet är därför att den upphandlande myndigheten tidigt utreder sina behov och preferenser och beskriver dem tydligt, så att leverantörer kan lämna konkurrenskraftiga anbud. När den grunden är lagd finns olika modeller som ger bra förutsättningar för utvärdering av kvalitet. Här är två exempel på sådana modeller.

  • Pris justeras för den kvalitet som uppnås; I denna modell kan påslag eller avdrag från offererat pris ske beroende på hur väl anbudsgivaren uppfyller uppställda kvalitetskriterier. Den upphandlande myndigheten måste här tänka på att villkoren för prisjustering ska framgå tydligt i förfrågningsunderlaget, så att leverantörerna kan utläsa vad myndigheten anser utgöra minimal respektive maximal kvalitetsstandard.
  • Kvalitetskonkurrens till givet pris; I denna modell fastställer den upphandlande myndigheten i förfrågningsunderlaget det pris som ska gälla. Även här måste givetvis myndigheten tydligt ange hur kvalitetskriterierna kommer att utvärderas och vad som kommer att tillmätas betydelse. En variant av denna modell är att man istället för att tillämpa ett givet pris istället i förfrågningsunderlaget anger ett intervall inom vilket pris får offereras.

Vi vill även understryka vikten av att uppställa kvalitetskriterier som så långt som möjligt kan kontrolleras under avtalstiden. För att myndigheten ska få den kvalitet man upphandlat (och till det pris som upphandlats) behöver uppföljning ske löpande under avtalstiden. Avtalsvillkoren bör därför utformas så att det ligger i leverantörens intresse att leverera avtalad kvalitet.

Avtalsuppföljning är även viktig för kommande upphandlingar. De erfarenheter som den upphandlande myndigheten skaffar sig avseende eventuella kvalitetsbrister under avtalstiden, alternativt de positiva kvalitetsaspekter som inte utvärderats i den tidigare upphandlingen, kan myndigheten använda för att uppställa bättre och mer precisa kvalitetskriterier i nästa upphandling.

Advokat Fredrik Linder och jur. kand. Nike Berlin, Hamilton Advokatbyrå

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Får specialuppdrag av EU
  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror

Lediga jobb

specialfastigheter

Inköpare Entreprenad

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

specialfastigheterInköpare Entreprenad
Får specialuppdrag av EU
Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026