Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Välkommen översyn av överprövningsreglerna

Juridisk krönikaI en juridisk krönika skriver Erik Gadman och Joakim Lavér, Hannes Snellman, om en översyn av överprövningsreglerna.

| 2014-01-02

I ett välkommet initiativ har regeringen beslutat att tillsätta en utredning för att se över vissa frågor relaterade till överprövningar av upphandlingar. Av störst betydelse, och enligt vår uppfattning intressantast, är att utredningen ska se över fördelningen av rättegångskostnader i överprövningsmål, men utredarens direktiv omfattar även andra intressanta frågor. 

Sedan Högsta domstolen meddelade sin dom i det så kallade Fidelia-målet kan en leverantör som begär överprövning av en upphandling och når framgång med sin talan genom att stämma den upphandlande myndigheten i allmän domstol få sina processkostnader för överprövningsprocessen ersatta som skadestånd. En upphandlande myndighet har dock aldrig möjlighet att få sina rättegångskostnader ersatta. 

Detta leder av lätt insedda skäl till en obalans mellan parterna i en överprövningsprocess eftersom en leverantör aldrig riskerar att få betala mer än sina egna rättegångskostnader, medan den upphandlande myndigheten kan vara säker på att alltid få betala minst sina egna rättegångskostnader. Till detta kommer att ordningen som innebär att olika domstolar ska hantera frågan i sak och frågan om leverantörens ersättning för rättegångskostnader riskerar att bli mycket otymplig. Det är därför mycket välkommet att regeringen, med hänvisning till upphandlingsmålens stora likheter med civilmål i allmän domstol, uppdrar åt utredaren att överväga om processkostnaderna i överprövningsmål bör behandlas på samma sätt som civilmål (där den förlorande parten får betala både sina egna och motpartens skäliga kostnader). Regeringen konstaterar att en sådan ordning skulle ställa högre krav på såväl upphandlande myndigheter som leverantörer i sina bedömningar, och därigenom leda till att färre upphandlingar begärs överprövade. 

Utredaren ska även bland annat överväga införandet av en preklusionsfrist i upphandlingsreglerna, samt en utökad möjlighet för upphandlande myndigheter att direktupphandla under pågående överprövningar.

Avseende en eventuell preklusionsfrist anger regeringen att en sådan skulle kunna leda till snabbare avgöranden och en smidigare hantering av upphandlingsmål. En preklusionsfrist skulle till exempel kunna innebära att den leverantör som vill begära överprövning i vissa fall måste göra så i ett tidigt skede av upphandlingen för att inte gå miste om möjligheten att få upphandlingen överprövad. Vi ställer oss frågande till lämpligheten av att införa en preklusionsfrist, då vi tror att en sådan frist dels riskerar att i vissa fall leda till onödiga processer, dels kan komma att medföra att leverantörer råkar ut för rättsförluster. Rättsförlusterna skulle kunna uppkomma på grund av att, som regeringen mycket riktigt påpekar i kommittédirektivet, det ofta är först när anbudsgivarna tar del av tilldelningsbeslutet i en upphandling som eventuella brister i upphandlingsmodellen upptäcks. Det gäller särskilt vid tillämpning av så kallade relativa utvärderingsmodeller där utvärderingen av en anbudsgivares anbud kan påverkas av andra anbudsgivares agerande. Vidare tror vi att överprövningar som genomförs i ett tidigt skede av en upphandling riskerar att tyngas onödigt av hypotetiska resonemang.

Avseende utökade möjligheter till direktupphandlingar under pågående överprövningsprocesser så skulle dessa möjligheter såvitt vi kan förstå aktualiseras i situationer när den upphandlande myndigheten i sin planering inte har avsatt tillräcklig tid för eventuella överprövningar – för det fall en myndighet tagit hänsyn till risken för överprövningar i sin planering men handläggningen drar ut på tiden är det enligt vår uppfattning redan i dag möjligt att upphandla under åberopande av ett undantag från LOU. Vi tycker att det är tveksamt om myndigheter som inte har avsatt tid för överprövningar i planeringen bör få genomföra direktupphandlingar för att komma till rätta med de problem som överprövningarna medför.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026