Tänker regeringen ändra upphandlingslagstiftningen så att antalet underleverantörer begränsas till två, med syfte att minska arbetsplatsolyckor och fusk?
Den frågan har riksdagsledamoten Eva Lindh, s, ställt till civilminister Eriks Slottner, kd.
I en interpellationsdebatt den 4 september svarade Slottner att det med dagens EU-rätt inte är möjligt att på det sättet begränsa antalet underleverantörer.
Han passade på att uppmana upphandlande myndigheter att använda de verktyg som finns inom dagens lagstiftning.
”Som upphandlande myndighet måste man veta hur man tillförsäkrar sig om att de företag man upphandlar varor och tjänster av i sin tur ställer samma krav när de anlitar underleverantörer. Samma skyldigheter ska gälla även för dessa. Den upphandlande myndigheten måste ha ett system för att följa upp detta”, sa han.
I de rundabordssamtal civilministerna haft om offentlig upphandling har det framkommit att det finns stora brister i kontroll och avtalsuppföljning.
”Detta är ett stort problem och beror bland annat på resursbrist. Det finns också organisatoriska brister och ren kompetensbrist. Då kan man tänka sig hur det förhåller sig när det gäller kontroll av underleverantörer”, sa Slottner.
Han lyte också fram Upphandlingsmyndighetens utbildningsprogram fram för att man ska kunna upptäcka oseriösa och kriminella aktörer.
”De hjälper till också på kommunal och regional nivå med hur man kan göra för att upptäcka och mota bort de oseriösa aktörerna”, sa Erik Slottner.
Under debatten lyfte han även fram det arbete som pågår på området:
- Konkurrensverket har fått i uppdrag att ta fram förslag som gör det enklare att förkasta oseriösa anbud i offentliga upphandlingar. Uppdraget ska redovisas senast 30 september 2025.
- Översyn av EU:s upphandlingsdirektiv. Regeringen har framfört att offentliga kontrakt endast bör tilldelas företag som respekterar mänskliga rättigheter och rättvisa arbetsvillkor.
- Leverantörskontrollutredningen: Regeringen har budgetsatt åtgärderna, och Bolagsverket arbetar nu med en gemensam registerkontroll för att snabbare kunna upptäcka oseriösa och kriminella aktörer i upphandlingar.

http://Www.kapitel13.se har funnits sedan 2021 och används av många offentliga organisationer. Det finns verktyg. Även andra inom olika branscher. Vi håller med Erik, det går om man vill.
Kapitel 13 har rätt.
Vänta inte på en rapport, agera nu och använd de verktyg vi har till förfogande. Tyvärr är det alltför många som inte använder verktygen utan fokuserar på onödiga krav såsom kreditvärdighet.
Vi ser de aktiviteter som genomförts av avtalscontrollers där stora bolag som Avarn Security (Stockholm) och Bravida (Skåne och Övik) har felfakturerat myndigheterna.
Skillnaden på de båda företagens agerande är att Avarn direkt tar på sig ansvaret och vill göra rätt för sig medan Bravida, vad som framkommit hittills, inte vill ta på sig nån skuld. Handen på hjärtat, hur många upphandlande myndigheter använder möjligheterna till de frivilliga uteslutningsgrunderna i kapitel 13 i sina upphandlingar? Hur många som har dessa 2 som avtalsleverantör genomför akuta granskningar av deras fakturor?
Genom att använda verktygen sätter vi press på våra presumtiva anbudsgivare. Varje upphandling där ” leverantören har visat allvarliga eller ihållande brister i fullgörandet av något väsentligt krav i ett tidigare kontrakt och detta har medfört att det tidigare kontraktet har sagts upp i förtid eller lett till skadestånd eller jämförbara påföljder”.
Det torde vara uppenbart att varje omsorgsfull och informerad anbudsgivare torde se en risk att bli utesluten om man inte vidtagit korrigerande åtgärder för att undvika att fler kontrakt sägs upp i förtid eller att man utesluts från många pågående upphandlingar.
Om vi alla upphandlare tar ett krafttag med detta så gör vi åtminstone något.
“Ingen kan göra allt – men alla kan göra något”. Mycket användbart ordspråk.
Tyvärr så hjälper inte tjänster som Kapitel 13 och liknande längre. Leverantörer som ägnar sig åt brottslighet vet att vi kontrollerar domar på företrädare i styrelsen och sätter därför inte kriminellt belastade personer i de positionerna. Vi behöver därför andra/nya/bättre möjligheter och verktyg.