Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Varken ja eller nej till mellanhänder

Rapporten om mellanhänder ger varken ett ja eller nej till mellanhänder. Däremot slås fast att det är förbjudet för en inköpare att bestämma vilken leverantör som mellanhanden ska anlita. Under presentationen av rapporten gavs också tips på alternativa mellanhandslösningar.

| 2017-01-17

I morse presenterades den rapport om mellanhänder i offentlig upphandling (pdf) som många efterfrågat och som egentligen skulle ha varit klar våren 2016.

I rapporten definieras först och främst vad som avses med mellanhänder och delar upp den i två leveranstypsalternativ.

Dels en mellanhand som tar ansvaret och tecknar avtal med leverantörer. Dels en mäklare som förmedlar kontakt innan avtal träffas mellan leverantören och den upphandlande myndigheten eller enheten. Beroende på vilken typ av mellanhänder som väljs har den upphandlande myndigheten eller enheten olika ansvar.

Rapporten kallar mellanhandens tjänst leveranstyp 1 och de varor, tjänster eller byggentreprenader som underleverantörerna tillhandahåller leveranstyp 2.

Att stödja en köpare och säljare att mötas och utföra transaktioner, är en så kallad mäklarlösning. Att köpa varor, tjänster eller byggentreprenader från en säljare och sälja dessa vidare till en köpare, är en så kallad underleverantörslösning.

Det ges också svar på vad som inte anses vara en mellanhandslösning. Generalentreprenad och personaluthyrning anses inte vara någon mellanhand enligt rapportens definition.

Däremot är tolkförmedlingstjänster, varugrossister och konsultförmedling  underleverantörslösningar medan försäkringsförmedling är en mäklarlösning enligt rapporten.

Vad gäller resebyråtjänster är det svårare och beror på om resebyrån bara bokar resor utifrån ett ramavtal och bara får betalt för det eller om resebyrån också har ett avtal där de själva ordnar fram och anskaffar leverantörer.

Under presentationen meddelades att mäklarlösningen anses vara oproblematisk eftersom avtal och tjänst upphandlats separat, medan underleverantörslösningen är knepigare. Rapportförfattarna Ann Fryksdahl på Konkurrensverket och Ulrika Sjöholm på Upphandlingsmyndigheten har sett flera fall av upphandlingar som bara utvärderar leveranstyp 1 och avropar i leveranstyp 2.

Rapporten ger exempel på vad som är otillåtet: En upphandlande myndighet eller enhet har upphandlat ett ramavtal med en leverantör (mellanhand). Mellanhanden levererar dels en tjänst i form av inköpsstöd (leveranstyp 1), dels andra varor eller tjänster med hjälp av underleverantörer (leveranstyp 2). När den upphandlande myndigheten eller enheten uppmärksammar ett behov av leveranstyp 2 kontaktas mellanhanden. Mellanhanden får i uppdrag att omhänderta anskaffningsbehovet – det vill säga en beställning av leveranstyp 1, inköpsstöd, genomförs.

Den upphandlande myndigheten eller enheten tar fram en avropsförfrågan som innehåller omfattande preciseringar som rör leverans av efterfrågad vara eller tjänst (leveranstyp 2). Avropsförfrågan sänds över till mellanhanden.

Mellanhanden lämnar därefter över inkomna anbud till den upphandlande myndigheten eller enheten. Mellanhanden har dessförinnan genomfört en viss kontroll och urval av underleverantörerna. En prisförhandling kan även ha ägt rum.

Den upphandlande myndigheten eller enheten beslutar därefter om vilken utförare som mellanhanden ska kontraktera som underleverantör för att genomföra leveranstyp 2. Mellanhanden meddelar de aktörer som deltagit i anbudsförfarandet om resultatet.

Avtal tecknas mellan den upphandlande myndigheten eller enheten och mellanhanden respektive mellan mellanhanden och den ”vinnande anbudsgivaren” som intar rollen som underleverantör till mellanhanden.

Detta är, enligt rapporten inte tillåtet av två skäl. Det första är att ramavtalet inte innehåller samtliga villkor, det vill säga att det inte är möjligt att tillgodose behovet genom att tillämpa fastställda villkor vid avrop. Det andra skälet är att det inte är tillåtet för en upphandlande myndighet eller enhet att fatta beslut om vilken underleverantör som leverantören ska använda för att utföra åtagandet. Den upphandlande myndigheten eller enhetens tillvägagångssätt påminner om en förnyad konkurrensutsättning men i ett ramavtal med en enda leverantör. Ett sådant avropssätt förekommer inte i upphandlingslagstiftningen.

– Det är inte tillåtet för upphandlande myndighet att välja fritt bland leverantörerna. Det påminner om förnyad konkurrensutsättning men med bara en underleverantör. Då går det inte att garantera att avropen sker utan godtycke. Det finns ett inbyggt fel i denna lösning. Vill man välja fritt får man välja en annan lösning, säger Ann Fryksdahl på Konkurrensverket.

I rapporten presenteras flera alternativa lösningar, som dynamiska inköpssystem, ramavtal med flera mellanhänder eller en intern lösning.

Ett bra alternativ anses vara ett ramavtal med flera mellanhänder.

– Då är det också möjligt att göra en förnyad konkurrensutsättning för att objektivt välja. Det som kan upplevas som en nackdel är att man inte har en inköpspartner samt att statistik och uppföljning med mer komplicerat, säger Ann Fryksdahl.

Ulrika Sjöholm på Upphandlingsmyndigheten pekar också på att det kan bli ett ökat fokus på pris med mellanhänder, snarare än kvalitet. Dessutom är paketeringsaspekten viktig.

– Man kanske inte ska välja alternativ 2 om man vill ha ett inflytande av vilka varor och tjänster som ska väljas. Däremot är det mer enklare att applicera när det gäller mindre komplexa varor och tjänster. Det viktigt att inte bunta ihop alla typer av varor och tjänster när man väljer mellanhand, säger Ulrika Sjöholm.

Hon anser också att det finns all anledning att göra en riskanalys för de upphandlingar som pågår eller nyss blivit klara.

– Finns det olika avropssätt, är det ett bra tillfälle nu att titta på det, säger Ulrika Sjöholm.

– Vi kan inte påverka gjorda eller påbörjade upphandlingar efter den här rapporten, men vi kan gå in med tillsynsbeslut, säger Ann Fryksdahl på Konkurrensverket.

Annons


LOU på två dagar
– Upphandling24 arrangerar den perfekta kursen för dig som är ny i rollen som upphandlare eller för dig som känner att du behöver en repetition av LOU. Läs mer här!

 

Läs mer: Förnyad konkurrensutsättningLOUNya LOU

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026