Efter något års förberedelser utlyste Värmlandstrafik under våren upphandlingen av all linjetrafik med buss i Värmland. Vinnare blev Nobina som idag har 65 procent av trafiken i Värmland.
Nobina tar samtliga elva trafiksystem och puttar därmed ut Förenade Buss och Nettbuss.
– Vi har eftersträvat en upphandling med fungerande priskonkurrens, med lönsamhet för den eller de som får uppdragen och förutsättningar för en bra kvalitet i utförandet. Vår bedömning är att det har lyckats, Lars Bull, vd för Värmlandstrafik.
Utvärderingen av anbuden bygger på pris och kvalitet. I kvalitetsdelen har anbudsgivarna fått besök av utomstående kvalitetsrevisorer som har granskat om uppgifterna i anbuden stämmer med verkligheten.
Värmlandstrafik accepterar ett högre pris för bättre miljö. Prishöjningen uppgår till drygt 8 procent, motsvarande knappt 25 miljoner kronor per år.
– Höjningen känns rimlig med hänsyn till att vi nu har ett gemensamt ledningssystem inbyggt i upphandlingen och att miljökraven är avsevärt högre än vid förra upphandlingen 2004.
– Vi är mycket glada över att ha fått fortsatt förtroende att köra regiontrafik i Värmland och vi ser fram emot att utveckla trafiken tillsammans med Värmlandstrafik både när det gäller kvalitet och miljö och på så sätt kan vi arbeta för att få fler och nöjdare kunder, säger Lennart Salomonsson, trafikchef på Nobina i Värmland.
Värdet av kontraktet uppgår till sammanlagt 3,5 miljarder kronor. Drygt 160 nya bussar, varav merparten ska drivas av fossilfritt bränsle, ska köpas in till trafikstarten i december nästa år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer