Utbildning, vård och näringspolitik och står i fokus för vårpropositionen. Regeringen förklarar också att det fortsatta reformarbetet kommer att inriktas på att bland annat förbättra företags- och innovationsklimatet.
Av intresse för upphandlare är säkert också målsättningen att öka effektiviteten i rättskedjan och möta de globala klimat- och miljöutmaningarna. Fast några nyheter som har direkt bäring på upphandlingsområdet är det rätt ont om i vårpropositionen.
Regeringen uppehåller sig i den digra propositionen en del kring satsningen på ett samordnat upphandlingsstöd. Fast dessa beslut är redan fattade och detaljerna kända sedan tidigare.
Som Upphandling24 redan har rapporterat överfördes frågor som rör innovationsupphandling redan vid årsskiftet från Vinnova till Konkurrensverket. Nu senast, den 1 mars, flyttades Kammarkollegiets upphandlingsstöd till samma verk. Senast vid halvårsskiftet kommer omorganisationen att fullbordas genom en överflyttning av Miljöstyrningsrådet.
Den särskilda utredare som fått regeringens uppdrag att undersöka möjligheterna att på olika sätt underlätta för det civila samhällets organisationer är redan igång med arbetet. I uppdraget ingår att lämna förslag till hur organisationernas möjligheter att delta i offentlig upphandling av välfärdstjänster kan förbättras.
För att underlätta för företagen föreslås i ”vårproppen” en höjning av beloppsgränsen för förenklad faktura där det ställs betydligt färre form- och innehållskrav. Nuvarande beloppsgräns på 2 000 kronor höjs till 4 000 kronor.
Vårpropp utan upphandlingsnyheter
Regeringens ekonomiska vårproposition innehåller inga större nyheter med direkt bäring på upphandling. Koncentrationen av upphandlingsstödet och utredningen om hur civila samhällets organisationer bättre kan hävda sig i bland annat upphandlingar är redan beslutade.
| 2014-04-09
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer