Västerås stad hade ett avtal om it-drifttjänster som löpte ut den sista december 2019.
I juni 2019 annonserade kommunen en ny upphandling av drifttjänster och ett tilldelningsbeslut meddelades i juni 2020.
Då ett nytt avtal om it-drifttjänster inte fanns på plats i tid valde Västerås stad att teckna ett tilläggsavtal med den tidigare leverantören utan att först annonsera enligt upphandlingsreglerna.
Värdet av avtalet uppgår till minst 54,5 miljoner kronor.
Konkurrensverket anser att detta var en otillåten direktupphandling. Myndigheten vänder sig därför till Förvaltningsrätten i Uppsala och yrkar på 4,5 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.
Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten betonar att merarbete och merkostnader med anledning av ett planerat byte av it-leverantör inte i sig är rättsligt godtagbara skäl för att ändra och komplettera tidigare avtal utan en annonserad upphandling.
– Det är inte heller skäl för undantag från annonseringsplikten. Att merarbete, krav på övergångstid och vissa kostnader kan uppstå är något som den upphandlande myndigheten måste ta hänsyn till i sin planering av inköpet, säger Rikard Jermsten.
Konkurrensverket har börjat året starkt! Västerås har mycket mer som behöver granskas, som alla deras projekt med PEAB och vad PEAB gjort för de inblandade tjänstemännen och politiker. Det är inte utan hjälp inifrån som kommunen förbundit sig att betala ut stöd till PEAB på sammanlagt runt 400 miljoner kronor och hemligstämplat det. Mycket mer finns.
@Betongsosse, det där låter som en fråga för åklagare att utreda? Det är inte brottsligt att genomföra en otillåten direktupphandling, och Konkurrensverket kan inte göra något som får verklig effekt hos den förslagne.