Tekniska förvaltningen i Växjö kommun har gjort sig skyldig till ett flertal otillåtna direktupphandlingar. Det anser Konkurrensverket som vill att kommunen ska betala sammanlagt 325 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.
Efter att slarvet uppmärksammats av lokalmedia och av kommunens revisorer har övervakande myndighet identifierat fem otillåtna direktupphandlingar. Det handlar om inköp av sopmaskin, slaghackare, sanitetsanläggning, anläggande av trafiksignaler och krossning av asfalts- och bergmassor.
Samtliga dessa upphandlingar överskrider var för sig gränsen på cirka 284 000 kronor över vilken upphandlingen ska annonseras och konkurrensutsättas. Det sammanlagda värdet uppgår till runt 3,7 miljoner kronor.
– Att på det sätt som skett sakna rutiner inom tekniska förvaltningen för att följa regelverket och därmed systematiskt brista i att konkurrensutsätta sina inköp bör få genomslag i den påföljd vi kräver att kommunen ska betala, säger Dan Sjöblom, generaldirektör för Konkurrensverket.
I och med att Konkurrensverket bedömer överträdelserna som systematiska krävs en högre bötessats än normalt. Yrkade nio procent är nära regelverkets tak på tio procent för bötesbeloppet.
Enligt Växjö kommun beror överträdelserna på “okunskap om upphandlingsregelverket”. Konkurrensverket konstaterar dock att det är kommunens skyldighet att hålla reda på vad som gäller.
Nu har tekniska förvaltningen dragit igång ett åtgärdsprogram för att stärka den interna styrningen och kontrollen. Detta uppskattas av Dan Sjöblom, men han poängterar att det inte förtar ansvaret för tidigare överträdelser:
– Alla kommuner och statliga myndigheter borde ha kontinuerlig uppföljning av rutinerna för att förebygga så att det inte blir fel när man genomför offentliga upphandlingar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer