Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

“Viktigt hålla koll på rätt lag vid rätt tillfälle”

Expertsvar"Jag arbetar på en upphandlande myndighet som inköpare och hanterar såväl upphandlingar, förnyade konkurrensutsättningar som våra upphandlade avtal, det vill säga avtalshanteringen. När vi nu har en ny LOU på plats undrar jag om den ska tillämpas på alla upphandlingar, förnyade konkurrensutsättningar och avtal? Om inte – vad gäller?" Anna Ulfsdotter Forssell svarar på läsarfrågan.

| 2017-05-02

Tack för frågan – den är viktig och svaret är varken enkelt eller logiskt. Jag ska försöka reda ut saken så att det blir begripligt. Lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU, trädde i kraft den 1 januari 2017. För alla upphandlingar som ni påbörjar den 1 januari 2017 eller därefter gäller LOU. En upphandling påbörjas när ni, alltså den upphandlande myndigheten, har ”beslutat att inleda ett upphandlingsförfarande och detta beslut kommit till kännedom utåt genom att myndigheten (eller enheten) tagit någon form av extern kontakt i syfte att anskaffa det som beslutet avser” (se Prop. 2015/16:195 sidan 918).

Detta betyder att LOU ska tillämpas om ni nu, eller den 1 januari 2017 eller därefter, beslutar att inleda ett förfarande och annonserar förfarandet. Det innebär också att om ni före årsskiftet fattade beslut att inleda ett upphandlingsförfarande och lät det komma till kännedom utåt, exempelvis genom en förhandsannons, så ska 2007 års LOU gälla för förfarandet. LOU och 2007 års LOU kommer alltså att kunna tillämpas parallellt ett tag framöver även när det gäller nya upphandlingar, förutsatt att beslutet att inleda dem har fattats och kommit till kännedom utåt före årsskiftet.

Sammanfattningsvis är alltså huvudregeln att LOU tillämpas på upphandlingar som påbörjas den 1 januari 2017 och därefter och att 2007 års LOU gäller för upphandlingar som påbörjas före ikraftträdandet.

Ingen huvudregel utan undantag – när det gäller vissa undantag från lagen, reglerna om intern upphandling, det så kallade Teckal-undantaget (se 3 kap. 11-16 §§ LOU), och reglerna om upphandling mellan upphandlande myndigheter, det så kallade Hamburgundantaget (se 3 kap. 17-18 §§ LOU), så ska LOU tillämpas på förhållanden före den 1 januari 2017. Detta betyder att även om förfarandet eller undantaget, skedde respektive tillämpades, under år 2016 eller tidigare så gäller LOU.

När det gäller förnyade konkurrensutsättningar ska samma lag tillämpas som har tillämpats på upphandlingen av det bakomliggande ramavtalet. Detta innebär att om en förnyad konkurrensutsättning sker baserat på ett ramavtal upphandlat enligt 2007 års LOU ska denna lag också användas för den förnyade konkurrensutsättningen. Endast om själva ramavtalet är upphandlat med stöd av LOU ska LOU tillämpas också på förnyade konkurrensutsättningen.

I LOU finns för första gången uttryckliga regler om vilka ändringar som får ske i upphandlade avtal utan att en ny upphandling behöver genomföras. Reglerna finns i 17 kap. 8-14 §§ LOU. Utgångspunkten är att om en ändring görs i ett avtal och denna ändring är väsentlig, se 17 kap. 14 § andra stycket LOU, måste en ny upphandling göras. Motsatsvis gäller att om en ändring inte är väsentlig så får den göras utan en ny upphandling.

I LOU klargörs vilka ändringar som inte är att anse som väsentliga och därmed får göras. I 17 kap. 9 § LOU klargörs vilka ändringar av mindre värde som får göras, i 17 kap. 10 § vilka ändringar som får göras med stöd av ändrings- eller optionsklausuler, i 17 kap. 11 § vilka kompletterande beställningar som kan göras, i 17 kap. 12 § vilka ändringar som får göras till följd av oförutsebara omständigheter samt slutligen klargörs i 17 kap. 13 § LOU under vilka förutsättningar byte av leverantör i upphandlat kontrakt eller ramavtal som får göras utan att en ny upphandling måste göras.

Samtliga situationer är vanligt förekommande och det är en stor fördel att vi nu vet vilka ändringar som kan och får göras enligt LOU. Ändringar i kontrakt eller ramavtal som sker den 1 januari 2017 eller därefter ska ske enligt LOU. Det spelar således ingen roll när kontraktet eller ramavtalet i sig har upphandlats – LOU gäller på alla kontrakt och ramavtal. Detta följer av Prop. 2015/16:196 sidan 851, där regeringen anger: Enligt regeringens mening är det lämpligt att de nya bestämmelserna om ändring av kontrakt och ramavtal även tillämpas på befintliga kontrakt och ramavtal. Detta betyder att om en förnyad konkurrensutsättning sker på ett ramavtal upphandlat enligt 2007 års LOU ska 2007 års LOU gälla för den förnyade konkurrensutsättningen.

Om samma ramavtal, eller kontraktet som blir resultatet av den förnyade konkurrensutsättningen, ändras, ska LOU tillämpas på själva ändringen. I dessa situationer kommer alltså LOU och 2007 års LOU att kunna tillämpas samtidigt.

Så, håll ordning på de olika situationerna så att rätt lag tillämpas vid rätt tillfälle.

Anna Ulfsdotter Forssell

Läs mer: ExpertsvarFörnyad konkurrensutsättning

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel

Debatt

Nu när EU:s upphandlingsdirektiv revideras har vi en unik möjlighet att göra offentlig upphandling enklare och mer ändamålsenlig. Regeringen vill se mindre fokus på regler till förmån för ökad konkurrens och minskat krångel, skriver civilminister Erik Slottner.

Malin Sievers

Malin efter Olof

Karriär

Malin Sievers tar plats i Addas koncernledning som ny chef för dess inköpscentral från 1 juni.

Bolagsverket

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

Riksdagsenighet om IPI

Upphandlingslagarna går mot nya ändringar 1 juli efter riksdagsbeslut som anpassning till EU:s IPI-förordning.

Foto: Mostphotos

Utlovar enklare annonsering

Verktyget Tendsign kritiseras för att vara svårt och tidsödande att använda för efterannonsering. Nu utlovar leverantören Mercell förbättringar.

Nya perspektiv från syd

Karriär

Inköp och IT som tidigare – men också en helt ny form av offentligt styrd organisation. Anna Lipkins nya chefstjänst på Skånes kommuner har både inslag av ”gammalt och nytt”.

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Upphandlare med inriktning mot entreprenad

Senaste nyheterna

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
Politisk träta om extramiljoner
Inköpsvolymen ökar kraftigt
Slottner.Fler ska arbeta mot korruption
Upphandlare med inriktning mot entreprenad
Han är KKV:s nye chefsjurist
Stämmer leverantör på miljoner
Människan bakom arbetet i avtalet
Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
Upphandlare pressas av AI-anbud
Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Fel förkasta lågt anbud
Granskar mutor i upphandling
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Politisk träta om extramiljoner
  • Han är KKV:s nye chefsjurist
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt
  • Fler ska arbeta mot korruption
  • Stämmer leverantör på miljoner
  • Utlovar enklare annonsering
  • Upphandlare pressas av AI-anbud
  • Nya perspektiv från syd
  • Människan bakom arbetet i avtalet
  • Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”

Läsarnas åsikter

Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…
Jonte : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Håller med Peter! Tendium känns lite som bondfångeri i vetenskaplig förklädnad. Vi som jobbar med upphandling har väl alla råkat…
Joker : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Less upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Ja håller fullt ut med alla kommentarer ovan. Har givit upp på att efterannonsera om jag har flera anbudsområden och…
Peter Karlsson : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Vad är det här för rapport? "Offentlig upphandling har länge varit ett område präglat av bristande transparens" följt av "Tendiums…
Tony King : Frågorna som stoppar städfusk
Branschorganisationer brukar normalt sparka bakut när det offentliga inköpare vill styra upp saker och ting så man får se detta…
SvenAntenn : Därför uteblir efterannonserna
Så är det förvisso, men om nu efterannonseringen fyller en så vital funktion för att garantera konkurrens och den fria…
Senior upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Att vi har ett regelverk som försvårar för oss upphandlare är naturligtvis irriterande och ett potentiellt arbetsmiljöproblem men ändock något…
Jan Löfgren : Frågorna som stoppar städfusk
Kravet på att personalkostnaderna ska vara minst 70% av omsättningen är inte förenligt med LOU:s proportionalitetsprincip, då kravet varken är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Hållbar upphandling | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »