En byggupphandling som Uppsala kommun gjorde togs hem av ett företag som erbjuder hantverkare för max 238 kronor i timmen.
Något som fick hård kritik från både Byggnads och Byggföretagen som menar att seriösa företag inte kan konkurrera på sådana villkor.
Kommunen begärde en förklaring till det låga priset och accepterade det. Man valde alltså att inte överklaga, berättar upphandlingschef Helena Sköld Lövgren för Upsala Nya Tidning, UNT.
– Ibland händer det att priset är så lågt att vi vill förkasta det. Men i en del av de fallen vet vi att företagets förklaringar kommer att accepteras av domstolen och då godtar vi anbudet. Det krävs att priset är nära noll för att vi ska avslå men tyvärr finns det exempel när domstolen godtagit nollbud.
Helena Sköld Lövgren skulle vilja att möjligheten att tillämpa golvpriser, som togs bort 2018, återinfördes.
– Det var ett bra verktyg för att stävja osund konkurrens, säger hon till UNT.
Vid upphandling över tröskelvärdena är en upphandlande organisation skyldig att ifrågasätta ett anbud med misstänkt låga priser. Om leverantören inte kan förklara det låga priset på ett tillfredsställande sätt ska anbudet förkastas.
– Lagen är tvingande men det ställs höga krav på myndighetens bedömning om priset är att anse som onormalt lågt och ska förkastas, säger Patrik Lundström, jurist vid Konkurrensverket till tidningen.
Finner det svårt att se ett likhetstecken mellan ett enskilt lågt timpris och ett oseriöst företag. Det nämns inget om att vinnande anbudsgivare på något sätt missköter sig, tillämpar dåliga arbetsvillkor etc.
Om upphandlande myndigheter fokuserade lika mycket på bättre underlag som de gör på sätt att reglera anbudspriser hade vi nog sett bättre offentliga affärer. Varför inte ta in prissättning av arbetsresultat (á-pris) snarare än tidsmässig användning av viss personal (timpriser) för att nämna ett av många exempel på andra vägar.
Precis som kommentar #1 säger så tycker jag att det skulle vara mycket klädsamt om upphandlande myndigheter fokuserade på att göra sitt eget jobb innan man kommer med pekpinnar kring vad ett pris “borde vara”.
Se till att arbeta aktivt med avrop och uppföljning precis som en nitisk privatperson skulle göra vid beställning av arbeten.
Om onormalt låga priser skulle följas upp så pass att dom inte går att fuska med så skulle marknaden bli tvingad att lämna vettiga priser.
Detta kan med fördel göras exempelvis genom att teckna avtal med många fler i rangordning och/eller att tillämpa FKU på ett bättre sätt i byggramavtal.