Inriktningen framgår av en redovisning från regeringen som överlämnats till riksdagen.
Regeringen betonar att det borde finnas betydande affärsmöjligheter för svenska företag som är internationellt konkurrenskraftiga inom områden som transport, energi, digitalisering och hälsa.
Men Sverige har – enligt regeringens beskrivning – ”påfallande små andelar i upphandlingsstatistiken”. Exempelvis står svenska företag för endast omkring 0,4 procent av FN:s upphandlingsvolym, vilket 2022 gav en 52:a plats som leverantör i en jämförelse mellan olika länder.
Regeringen pekar nu på en satsning som inleddes under 2024 för att vända utvecklingen. Några av huvuddragen:
- Informationsspridning om möjligheter för företag att delta i multilaterala upphandlingar.
- Strategisk dialog med multilaterala organisationer och att där lyfta fram svenska innovationer och lösningar.
- Stärkt kompetens i upphandlingsfrågor på ambassadnivå.
- Ett särskilt uppdrag för Business Sweden att prioritera multilaterala upphandlingar.
Svenskt näringsliv har i en rapport beskrivit problematiken kring svenska företags svaga försäljning till FN-organ och även ”framgångsreceptet för att börja vinna affärerna”.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer