De så kallade cabotagereglerna, som öppnar för utländska åkare att köra gods i Sverige, har i grunden förändrat transportsektorn. En utländsk transportör som utfört en internationell godstransport på väg får utföra högst tre inrikestransporter i ett annat EU-land under en period av sju dagar.
– Företagens och arbetstagarnas friheter att röra sig över nationsgränserna får inte leda till att den grundläggande principen om lika lön för lika arbete undergrävs. Social dumpning och missbruk av regelverk måste motverkas, säger infrastrukturminister Anna Johansson.
Regeringen har just bett Trafikverket att utreda hur regelverket fungerar inom yrkestrafikområdet. Jens Nilsson, socialdemokratisk EU-parlamentariker i parlamentets utskott för transportfrågor, gläds över det uppdraget:
– En förutsättning för att få en välfungerande och sund marknad är att de regler som vi kommit överens om i EU också efterlevs.
I Trafikverkets utredning prioriteras frågan om reglerna kring beställaransvar är tillräckliga. Den ska redovisas redan i mars 2016. Övriga delar av uppdraget ska redovisas senast den 1 maj 2017.
– Den som köper en transport ska också ta fullt ansvar för den. Finland har tidigare infört regler för beställaransvar med undersökningsplikt. Transportstyrelsen bör titta på det exemplet och se om Sverige kan göra något liknande, menar Jens Nilsson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer