Upphandling hjälper Landets regionalflygplatser att pressa sina kostnader för flygledning med mellan 15 och 40 procent. Nu vill trafikutskottet stoppa detta. Förslaget är att Luftfartsverket ska stå för dessa tjänster på Swedavias flygplatser, militära flygplatser och flygplatser som Försvarsmakten har ett stort behov. Ensamrätten ska även gälla flygplatser inom samfällda inflygningszoner.
Regeringspartierna håller med om att säkerhet står i första rummet, men reserverar sig i övrigt. Åsikten är att konkurrensutsättning av lokal flygtrafikledningstjänst inte innebär att säkerheten riskerar att försämras eftersom samma säkerhetskrav och tillsyn gäller alla leverantörer.
Enligt regeringspartierna kan en återreglering innebära ett hårt slag för de mindre flygplatserna. De skulle förlora möjligheterna att kontrollera sina kostnader. Jan-Evert Rådhström, vice ordförande i Trafikutskottet, beskriver ett dråpslag mot kommunala och regionala flygplatser:
– Återregleringen innebär ökade kostnader i miljonklassen för varje flygplats.
Trafikutskottet anser att flygtrafikledningstjänsten är en viktig form av myndighetsutövning och att den huvudsakligen bör utföras av en myndighet. Trots att uppstickaren ACR vunnit flera upphandlingar menar utskottet att marknaden inte präglas av fungerande konkurrens.
Inom samfällda terminalområden, som omfattar mer än en flygplats, bedöms riskerna med överlämningar mellan olika leverantörer av flygtrafiktjänster som uppenbara. Dessutom riskerar miljöhänsyn att gå förlorad genom att det blir svårare att genomföra så kallade gröna inflygningar i dessa områden.
Jan-Evert Rådhström anser att hela Sverige ska leva – och de regionala flygplatserna är en viktig del i detta:
– Många av de regionala flygplatserna har idag utländska direktdestinationer. Det finns en uppenbar risk att de försvinner och mycket stora delar av flygtrafiken centreras till några stora flygplatser.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer