Strategisk inköpare – genomför kvalitativa upphandlingar i Regeringskansliet

Upphandlingssektionen, Juridik- och Affärsenheten, Förvaltningsavdelningen

Är du en drivande upphandlare/inköpare som tillsammans med kunniga kollegor vill fokusera på leverans? Som strategisk inköpare i Regeringskansliet leder du förarbetet och genomförandet av offentliga upphandlingar samt förnyade konkurrensutsättningar. Vi erbjuder dig en utvecklande roll där du har ett stort eget ansvar och får utmaningar som gör att du växer.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag. 

Upphandlingssektionen stöttar Regeringskansliets medarbetare att, utifrån deras behov och kvalitetskrav, upphandla varor/tjänster affärsmässigt, effektivt och i enlighet med gällande rätt. Som strategisk inköpare genomför du förstudier samt marknads- och behovsanalyser inför upphandling såväl som offentliga upphandlingar med tillämpning av LOU.

Våra upphandlingar genomförs ofta genom arbetsgrupper sammansatta av representanter från olika delar av verksamheten. Som strategisk inköpare fungerar du som en projektledare som driver upphandlingen framåt och i mål.

Regeringskansliet upphandlar främst tjänster av olika slag t.ex. ekonomiska, och juridiska konsulttjänster, transporter, informations- och kommunikationstjänster, lokalvård och olika säkerhetstjänster. Som stöd för arbetet används ett e-upphandlingssystem och en central avtalsdatabas.

På sektionen arbetar sju strategiska inköpare, en upphandlingsjurist samt en inköpsanalytiker.  Sektionen arbetar sedan ett par år mycket proaktivt med kategoristyrning som arbetssätt för att driva upphandlingsverksamheten i Regeringskansliet.  Du bidrar i utvecklingsarbetet genom att aktivt föreslå förbättringar och effektivisering av sektionens arbetssätt

Läs mer om vår verksamhet på  www.regeringen.se

Din bakgrund

Vi söker dig som arbetat minst två år med upphandlingar enligt LOU och har goda it-kunskaper. Du har högskoleutbildning inom juridik eller ekonomi, yrkeshögskoleutbildning inom inköp alternativt eller annan utbildning i kombination med arbetlivserfarenhet so mär relevant för befattningen.

Erfarenhet av upphandling och avtalsförvaltning inom it-området är meriterande. Det är även meriterande med erfarenhet av arbete med kategoristyrning/strategiskt inköp och med elektroniskt upphandlingssystem.

Dina egenskaper

För att lyckas i rollen krävs det att du är van att ta initiativ, sätta igång aktiviteter och uppnå resultat. Vidare är du strukturerad och har en väl utvecklad samarbetsförmåga. Du är en god kommunikatör samt förstår komplicerade språkliga underlag. Du producerar också själv texter av hög kvalitet.

Övrigt

Tidsbegränsad anställning till och med den 12 november 2017. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning. Tillträde snarast.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta sektionschef Pia Hedström , på 08-405 40 29 eller personalhandläggare Maria Aronsson på 08-405 23 26. Fackliga kontaktpersoner är Magnus Jonsson för Saco, Ewa Garcia eller Jens Skoglund för ST samt Erik Wilhelmsson för Seko. Du når dem via Regeringskansliets växel, 30 oktober 2017.


Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb